Ökad tillgänglighet: Lasarettet satsar på självincheckning
– Det ökar tillgängligheten för patienterna, men fortfarande vill många ha kontakt med oss i centralreceptionen, säger Eva Antonsson.
Region Skåne har successivt infört automater där personer själv kan skanna in sitt besök på sjukhuset och därmed inte behöva gå till centralreceptionen. Det gäller för personer som har frikort och de som inte behöver betala, personer som är under 20 år eller över 85.
I november kom den första automaten till lasarettet i Ystad och nu finns där ytterligare fyra, strategiskt placerade vid sjukhusets olika ingångar.
Jelena Stocki och Dalibor Petkovic och deras tvillingar Hanna och Filip Petkovic är på väg in till en av mottagningarna. De bestämmer sig för att prova en av de nya automaterna.
– Självincheckning är mycket bra men det måste alltid finnas någon att fråga, så man vet att det blir rätt, säger Dalibor Petkovic.
Receptionisten Eva Antonsson visar hur han loggar in på automaten med körkort eller personnummer. Därefter kommer besökstiden upp och en nummerlapp skrivs ut.
Dalibor Petkovic tycker att systemet är smidigt och bra. Han drar paralleller med ett besök hos bilprovningen.
– Men på sjukhuset är det lite annorlunda. Man kommer hit med bekymmer och då vill man ha någon att fråga, säger han och går iväg med nummerlappen till den väntande familjen.
Även om Eva Antonsson och kollegan Ann-Marie Andersson tycker att de nya automaterna är bra så skapar de en viss oro. De vill gärna behålla sina jobb.
– De har redan tidigare dragit in en tjänst, nu är vi tre. Men vi får också andra arbetsuppgifter, säger Eva Antonsson.
Hon berättar att belastningen fortfarande är hög på receptionen. Av de 180 besökarna per dag nu under sommaren använder omkring 30 självincheckningen.
– Det är bra att patienterna har ett val och själv kan checka in. Men många måste ändå fråga vart de ska gå och då måste vi finnas kvar för att hjälpa till.
Kristina Degerman är projektledare för självincheckningen inom sjukvårdsförvaltning Kryh, där sjukhusen i Kristianstad, Ystad och Hässleholm ingår. Hon berättar att automaterna i första hand är till för att öka tillgängligheten för patienterna och inte för att dra in på personal.
– Personalen i centralreceptionen kan utföra andra administrativa sysslor och därmed avlasta vårdpersonal, säger Kristina Dagerman.
Reaktionerna från patienterna har varit positiva enligt henne.
– Vissa tycker att automaterna är krångliga men efter att vi visat dem hur man gör säger de ”Vad enkelt”. Framför allt återkommande patienter använder dem mer och mer.
Automaterna i Ystad är utrustade med betalfunktion men först i höst blir den tillgänglig. På gång är även en version där patienten kan logga in visa sin mobiltelefon.