Annons

Politisk oenighet tvingar hamnutbyggnaden till paus: ”Vi måste vara överens”

Även Socialdemokraterna och Centern är beredda att pausa hamnprojektet.
– Vi kan inte driva det vidare när Moderaterna gjort en helomvändning. Det är en långsiktig investering, som vi måste vara överens om, säger kommunalrådet Kent Mårtensson (S).
Ystad • Publicerad 24 augusti 2018
Socialdemokraterna och Centern pausar hamnprojektet efter Moderaternas utspel. Kent Mårtensson (S), Eva Bramsvik Håkansson  (C) och Roger Jönsson (S) ser dock ingen vinst med att stoppa upp projektet. ”Tvärtom, det medför kostnader och risker”, säger Eva Bramsvik Håkansson.
Socialdemokraterna och Centern pausar hamnprojektet efter Moderaternas utspel. Kent Mårtensson (S), Eva Bramsvik Håkansson (C) och Roger Jönsson (S) ser dock ingen vinst med att stoppa upp projektet. ”Tvärtom, det medför kostnader och risker”, säger Eva Bramsvik Håkansson.Foto: Mark Hanlon

I torsdagens YA berättade Moderaterna att de ville pausa ombyggnaden av hamnen eftersom de inte tycker att finansieringen av projektet håller.

– Vinner vi valet avbryter vi upphandlingen och pausar projektet tills vi hittat externa finansiärer, sa Henrik Plantin (M) vice ordförande i hamnbolaget.

Annons

Nu är S + C beredda att gå samma väg.

– Vi har diskuterat saken inom S och C och ser ingen annan möjlighet. Man kan inte driva en så här viktig och långsiktig fråga med några rösters övervikt. Det krävs en större enighet, säger Kent Mårtensson.

Moderaterna tycker inte att finansieringen för projektet som i ett första skede beräknas kosta 950 miljoner kronor håller. De menar också att hela projektet att flytta ut hela hamnverksamheten i den yttre hamnen kommer att bli betydligt mycket dyrare och kosta runt tre miljarder.

– Det vet ju ingenting om ännu, säger Kent Mårtensson.

Moderaterna vill avbryta den pågående upphandlingen. Men det kommer inte att göras.

– Den är för långt gången för att avbrytas. Först när den är klar får vi ett första kostnadsbesked.

Han hoppas nu kunna samla partierna till ett möte för att skapa enighet kring hamnfrågan. För att Moderaterna ska vara beredda att gå vidare krävs andra finansiärer är att kommunen lånar till hela investeringen. Hittar man ingen sådan finns risk att utbyggnaden av hamnen går om intet.

– Det innebär sotdöden för först all Polentrafik och sedan för hela Ystads utveckling. Kan vi inte flytta ut färjetrafiken kan vi heller inte bygga den nya stadsdelen Hamnstaden.

– För oss inom C är det en viktig utbyggnad eftersom den ger ett attraktivt boende utan att ta jordbruksmark i anspråk, säger Eva Bramsvik Håkansson (C).

Hon är även bekymrad över vad pausen får för konsekvenser för näringslivet som räknat med en hamnutbyggnad.

Annons

– En paus riskerar att bli dyr, säger hon.

Den nya stadsdelen Hamnstaden ska ge plats för konto, butiker, restauranger och 1500 nya bostäder.

– Det ger i sin tur ökade skatteintäkter. Om vi inte kan göra verklighet av våra planer riskerar Ystad att stagnera, säger Kent Mårtensson.

Planeringen av den nya stadsdelen startade redan under förra mandatperioden, då en moderatledd femklöver var i majoritet.

– För mig är fortfarande målet att flytta ut färjetrafiken och på sikt skapa en ny spännande stadsdel. Men jag är orolig över finansieringen. Vi måste överlämna något hållbart till staden och morgondagens politiker, säger Kristina Bendz.

Hon pekar också på att Ystad står inför en rad andra nödvändiga investeringar, som nya äldreboenden och skolor.

– Byggkostnader har en tendens att springa iväg. Nyligen visade det sig att det planerade särskilda boendet i trädgårdsstaden blir dubbelt så dyrt som beräknat. Hur det blir i hamnen kan vi bara gissa, säger hon.

Så sent som i förra veckan spikades budgeten för nästa år, där 950 miljoner kronor finns anslaget till hamnutbyggnaden.

– Då var Moderaterna med på noterna. Nu har de gjort en helomvändning, säger Kent Mårtensson som tycker agerandet är märkligt.

– Inte minst i ljuset av att vi fått mycket kritik från Moderaterna för att vara för långsamma i hamnprojektet.

Annons

Men Kristina Bendz håller inte med om att Moderaterna svajar.

– Vi har länge efterfrågat en diskussion. Kommunstyrelsens arbetsutskott är styrgrupp för hamnutbyggnaden, men ännu har vi inte haft ett enda möte. Kent Mårtensson hävdar att det inte finns något att diskutera.

Ystads kommun äger hamnen och arrenderar ut den till det kommunala bolaget Ystad hamn och logistik. Sedan år 2000 har 143 miljoner kronor utöver arrendeavgiften, pumpats in till skattekollektivet. I fjor fick kommunen 44 miljoner kronor av hamnbolaget.

– Som jämförelse kan nämnas att driften på investeringen i kalkylen är 40 miljoner kronor, säger Kent Mårtensson.

Varje år avsätter kommunen 40 miljoner kronor till investeringar i hamnen. Pengarna behövs för att rusta hamnläget och vägarna runt om för trafiken till, från och i hamnen. De senaste åren har hamnen fått direktiv om att inte göra mer än nödvändiga insatser i väntan på de nya färjelägena.

Kent Mårtensson påpekar att inkomsterna från hamnen minskar om Polentrafiken på sikt försvinner.

De senaste åren har kommunen förstärkt sin budget med mellan 10 och 15 miljoner kronor, som är vinsterna från de kommunala bolagen. Moderaterna är oroliga för hur ekonomin ska gå ihop när hela koncernbidraget behövs för att hålla hamnen flytande.

– Vi hoppas på statliga pengar till välfärden, men det är naturligtvis beroende av vilken regering vi får, säger Kent Mårtensson.

Moderaternas löfte om att pausa hamnutbyggnaden gjorde investeringen till en valfråga. När nu S+C är inne på samma linje förtas den effekten.

– Vi är nöjda med att vi fått effekt och att vi får en förutsättningslös diskussion. Det har vi efterfrågat länge, säger Kristina Bendz.

Annons

Cecilia BillgrenSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons