Rallarnas nattarbete går som på räls

Ruuthsbo Artikeln publicerades
Långt efter att solen gått ner och när det sista tåget lämnat Ystadsbanan drar Structon i gång arbetet med att anlägga ett nytt mötesspår utanför Svarte. Arbetsfordon och 20 personer trotsar mörker och höstrusk.
Foto:
Arbetsbilen har gummidäck, men även två par mindre hjul som passar på rälsen. Erik Harrysson ser till att de fälls ut.
Foto:
Allt arbete sker i ljuset från arbetsfordon och pannlampor.
Foto:
Erik Harrysson och hans kollega förbereder sig för att sätta vikter i kontaktledningen.
Foto:
Foto:

Varje natt, efter att sista tåget 21.10 gått och innan morgonens första klockan 04.20, jobbas det på järnvägsspåret strax öster om Svarte. Specialfordon och ett 20-tal pannlampsförsedda yrkesmän arbetar för att få mötesspåret på plats.

Höstvindarna får spelrum över havet och åkrarna, trädkronorna rister i Ruuthsbo allé. Oktoberkvällen känns kall och rå. Snabba moln drar över månen som står högt över havet och det är mörkt.

Klockan är snart 21.30 och nattens arbetspass på järnvägen öster om Svarte har just börjat. Personalen, omkring 20 personer, har just haft ett arbetsmöte i en av byggbarackerna. Där gick de igenom vad som blev gjort natten före och vad som står på agendan i dag. Sedan drog de ner mössorna och upp dragkedjorna i jackorna, tände pannlamporna och gav sig ut i mörkret.

– Det är bra att jobba natt, det går färre tåg då, konstaterar Erik Harrysson, som är elektriker. I natt ska han sätta vikter i kontaktledningen för att den ska hållas sträckt.

Arbetet med mötesspåret, som ska bli 700 meter långt, påbörjades redan strax före sommaren, efter att arkeologerna varit där och grävt fram en klanledares grav och något som kanske var en offerplats.

– Sedan dess har marken schaktats och förberetts med bärlager. Det var inte mer jobb än vanligt. Men terrängen sluttar och det krävdes en hel del utfyllnad, berättar arbetsledare Lars Nystedt, på generalentreprenören Structon.

I somras gjordes ett likadant mötesspår utanför Skabersjö. En del av personalen jobbade även där. Här i Ruuthsbo har det nattliga arbetet pågått sedan den 11 september och ska vara klart den 18 november. Under den tiden ersätts kvälls- och nattågen med buss. Efter att sista tåget för kvällen passerat klockan 21.10 stängs järnvägen av för trafik och elen kopplas ur fram till morgontåget klockan 04.20.

– Det är ett bra pass då vi hinner med mycket. I bland har vi bara två timmar på oss och då är det svårt att hinna få något gjort efter alla förberedelser, säger Erik Harrysson.

Arbetsområdet är långt mycket längre än mötesspårets 700 meter.

– Vi arbetar från plattformen i Svarte och ett par kilometer österut. Det är mycket som ska på plats, bland annat nya signaler, säger Lars Nystedt, som övervakar att allt funkar så här i början av skiftet.

All personal vet vad de ska göra och han lämnar arbetsplatsen efter ett tag.

Två traktorgrävare och en arbetsbil har rullat in i allén och kör ut på spåret. Där sänks fyra mindre hjul, som passar på rälsen, ner och ersätter de stora gummihjulen som rullar på vägarna och i terrängen. Traktorerna och bilen kör fram och tillbaka i snabb takt och utför olika uppdrag. En lägger isoleringsräls vid de nya signalerna som behövs vid mötesspåret. En annan fortsätter med markarbetet, medan en tredje förbereder för att hissa upp Erik Harrysson och hans kollega i en korg, upp till kontaktledningen.

I bland är fordonen i vägen för varandra och måste backa till vägkorsningen för att släppa förbi kollegorna.

– Det är mycket logistik, men ändå betydligt enklare än i en tunnel, säger Lars Nystedt och ler.

Hittills har arbetet rullat på helt enligt plan.

– Sista veckan lär det bli stressigt. Då ska allt på plats och tågtrafiken stängs av helt och hållet, säger Lars Nystedt.

Fakta

Två nya mötesspår

Trafikverket bygger två nya mötesspår på den enkelspåriga Ystadsbanan för att öka flexibiliteten och punktligheten.

Mötesspåret i Skabersjö, mellan Oxie och Svedala byggdes färdigt i somras.

Mötesspåret i Ruuthsbo, öster om Svarte ska vara klart i mitten av november.

Kostnaden för de båda mötesspåren beräknas till 124 miljoner kronor.

Visa mer...