Regementsgatan avstängd – så påverkas du
Det började annars med att infarten till Regementsgatan från Österportstorg stängdes av för bil- och busstrafik. Från Jennygatan till Sektersgatan och ytterligare 50 meter är det stopp fram till den 30 april. Trafiken leds under tiden om med skyltar. Fotgängare kan gå längs gatan under hela byggtiden. Cyklister rekommenderas att välja någon mindre väg som Åvallastråket.
Arbetet flyttar successivt österut. Gatan har delats upp i sju etapper och som mest kan byggas i tre av dem samtidigt.
– Det kommer inte att finnas någon möjlighet att köra rakt igenom under ombyggnaden, säger Mari Holm, Ystads kommuns projektledare.
Under ombyggnadstiden får stadsbuss 2 en ny sträckning. I stället för att svänga in på Regementsgatan fortsätter bussen rakt fram på Surbrunnsvägen, svänger höger in på Industrigatan och kommer sedan via Dragongatan till regementsområdet. Därmed försvinner hållplatserna Seketersgatan och Petrigatan. Vid Ystad arena flyttas hållplatsen från Fridhemsgatan till Industrigatan.
På södra sidan av gatan byggs en dubbelriktad cykelbana. På den norra finns utrymme för uteserveringar. Nästan halva den tidigare körbanan för bilar och bussar försvinner när vägen blir smalare. 6,5 meter är den nya bredden.
– Det är gående och cyklister som prioriteras framför bilar och kollektivtrafiken. Målet är att det ska vara smidigt och enkelt att röra sig längs gatan, säger Mari Holm.
– Vi har bestämt oss för att skapa en attraktiv gata mellan regementsområdet och centrum, och återupprätta paradgatan. Det blir trädplanteringar på båda sidor utmed hela gatan.
Mellan träden anläggs parkeringsplatser. Efter ombyggnaden blir det 56 markerade platser kvar längs gatan, med kortare p-tid dagtid närmast Österportstorg. Tidigare har det varit 60 på dagtid och 100 nattetid längs gatan.
– Vi tar bort datumparkeringen, säger Mari Holm.
Hon har haft diskussioner med företagare och fastighetsägare om förändringen.
Entreprenadföretaget Barslund svarar för ombyggnaden av gatan, men lägger också ner nya ledningar för att separera dag- och spillvatten. Entreprenören får 22,8 miljoner kronor. Prislappen för hela projektet är 27 miljoner kronor.
– Vi kommer att vara mellan 15 och 20 man, och fem maskiner, säger Jörgen Larsson, arbetsledare på Barlsund.
I juni 2019 ska allt vara klart.