Skånetrafikens kundtjänst: ”Det blir väldigt tydligt här att det är problem”

Ystad ,
Jag och Skånetrafikens kundtjänst är överens. Ersättningstrafiken fungerade inget vidare på måndagseftermiddagen.
Foto: Mark Nordvall Hanlon,Eva Sonesson
Jag och Skånetrafikens kundtjänst är överens. Ersättningstrafiken fungerade inget vidare på måndagseftermiddagen.

Redan på eftermiddagen, dag ett av nio veckors tågstopp, raserade min bild av att ersättningstrafiken är något som fungerar.

Tydligen delar jag den åsikten med Skånetrafikens kundtjänst.

Kl 15:29

Jag jobbar undan så snabbt jag kan och frågar chefen om det är okej att jag försöker hinna med en tidigare buss till Svarte. Jag har varit uppe sedan 05:30, tänkte försöka hinna några ärenden, handla, laga mat och allt det där som är livet. Jag får ett ok.

Kl 15:40

En buss kommer. Den fylls snabbt och kör iväg. Samtidigt står lika många pendlare kvar på Ystads station, osäkra på vilken hållplats de ska uppehålla sig vid för att vara garanterade en plats på nästa buss.

Minuterna tickar på och vi inser efter bara några stycken – utan att vare sig besked eller buss har kommit – att det inte finns en chans att hinna med tåget från Svarte klockan 16:05.

”Man undrar vad de gula västarna egentligen fyller för funktion, där de står i snålblåsten och rycker på axlarna”

Ingen av västarna har svar, de ser frågande på resenärer som ställer relevanta frågor om var bussarna ska stanna, när nästa kommer – om den kommer – och hur en enda buss kan förväntas rymma passagerare till en avgång som vanligtvis kräver två tågset.

Basal information saknas där intill perrongen, man undrar vad de gula västarna egentligen fyller för funktion, där de står i snålblåsten och rycker på axlarna.

Till slut vinkas det åt andra sidan busstationen. ”Ska ni till Svarte?”, frågar västen.

”Eh, ja”, säger klungan som jag ingår i, i kör.

”Då kan ni ta buss 190 men ni får skynda er”.

Språngmarsch. Damen med dramaten håller jämna steg.

15:59

Det är sex minuter kvar tills mitt tåg går från Svarte. Jag sitter på en skumpig buss av stadsmodell som ska slingra sig igenom större delen av Ystad. Men jag kommer till Svarte i alla fall. Det är åtminstone ett steg på vägen hemåt, efter en alldeles för lång pendlingsdag.

Kl 17:13

Efter en lång väntan i Skånetrafikens kundtjänsts chatt dyker det upp ett namn på skärmen. Jag frågar varför det bara kom en buss i Ystad som matchade tåget med avgång klockan 16:05 från Svarte – tåget som jag och många andra inte hann med.

”Hej Mattias. En del av ersättningsbussarna på sträckan är försenade, vilket kan ha varit anledningen till att det endast kom en till den avgången”, är svaret.

Jag berättar att två bussar vände på stationen, utan att plocka upp folk och konstaterar det uppenbara: det här fungerar ju inte riktigt.

”Absolut, det blir väldigt tydligt här på kundtjänsten att det är problem med ersättningstrafiken, så vi gör vad vi kan för att påverka det genom vår trafikledning”, berättar den kundtjänstanställde.

Vi önskar varandra en trevlig kväll – och lycka till framöver.

Läs också: