Annons

Stadsnära byar byggs ut – och staden ska förtätas

Ystad ska inte växa utanför ringvägen. I stället ska staden förtätas och de stadsnära byarna byggas ut. Det är ett par av idéerna när kommunen nu tar sig an arbetet med den fördjupade översiktsplanen för Ystad.
Ystad • Publicerad 14 januari 2014
Foto: 

År 2030 har Ystadsborna kanske blivit 35 000. Många av dem bor i de nya stadsdelarna i Ystad, Surbrunnsområdet, Dammhejdan, på gamla stenhuggeritomten, i Västra sjöstaden och i den inre delen av hamnen.

Men det är tveksamt om staden kommer att få ytterligare årsringar och byggas ut utanför Dag Hammarskjölds väg.

Annons

– I stället föreslår vi att man utreder att låta de stadsnära byarna byggas ut, säger stadsarkitekt Leila Ekman.

Flera byar växer fram

Norr om Ystad skulle flera byar växa fram, från Hedeskoga i väster, via Folkestorp och till Öja i öster.

– Vi vet att många barnfamiljer gärna bosätter sig i kanten av staden. Där får de både landets frihet och närhet till stadens service. Genom att skapa stadsnära byar får vi fler sådana attraktiva kantlägen.

Byarna ska ha goda kollektivtrafikförbindelser och en central bussgata.

– Vi vill inte bygga in ett bilberoende, säger Leila Ekman.

De stadsnära byarna är ett av de fokusområden, Staden möter landet, som politikerna i kommunstyrelsens arbetsutskott beslutat att man ska titta närmre på i arbetet med översiktsplanen. Andra områden är Staden möter havet, Mera Ystad, Förädla staden samt Klimatet förändras.

Närheten till havet

Till grund för arbetet har man all den information Ystadsborna kommit med under Visionsarbetet.

– Där har man bland annat pekat ut var man vill bo och visat vad som är bra med Ystad.

Annons

Närheten till havet är en av Ystads stora styrkor.

– Vi står inför en stor utmaning av bättre knyta samman staden med havet. Tanken är att färjetrafiken ska flyttas ut i det yttre hamnläget så att den inre hamnen frigörs för boende. Samtidigt måste vi minska den barriär som järnvägen utgör. Vi vill därför ha fler järnvägsövergångar och även en planfri korsning. Det gäller att få Trafikverket med på de tankarna.

I översiktsplanen pekas inte bara ut var bostäderna ska byggas, utan även var verksamheter ska etableras. Förutom de kända områdena i öster och väster samt vid Världens ände, vill man även pröva möjlighet att ha verksamheter i södra delen av Öja samt norr om Ica vid Sjöborondellen.

Välbevarad stadskärna

En annan av Ystads fördelar är den gamla välbevarade stadskärnan.

– Vi ska värna och bevara, utan att skapa ett museum och samtidigt fundera på hur staden kan utvecklas och var vi kan bygga högt.

Under våren ska samrådshandlingarna till den fördjupade översiktsplanen vara klara.

Taner Caliskan
Cecilia Billgren
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons