Annons

Stormskador på Helene – kritik mot Ystads hamn

(Uppdaterad) Helgens oväder orsakade skador på fartygen i Ystads hamn. Skutan Helene fick skador i skrovet och även vrakdykarklubbens trålare drabbades. Skulden till att skadorna blev så omfattande läggs på att den inre hamnpiren tagits bort i samband med hamnens ombyggnad.
Ystad • Publicerad 3 oktober 2009
Stormen har skadat Helene. På bild syns besättningsman Bengt Ekwall. Bild: Bass Nilsson
Stormen har skadat Helene. På bild syns besättningsman Bengt Ekwall. Bild: Bass NilssonFoto: 
Besättningsman Lars Bruzelius visar den tjocka tampen som brast när vågorna slog till. Bild: Bass Nilsson
Besättningsman Lars Bruzelius visar den tjocka tampen som brast när vågorna slog till. Bild: Bass NilssonFoto: 

– Det är helt vansinnigt det de hittat på. De har rivit den inre piren och inte byggt de nya intill landfästet. Nu styrs vattnet in i hamnen, säger Peter Harborg besättningsman på skutan Helene och som även arbetar i Sjöräddningssällskapet.

Under lördagen blåste det som mest 23 meter per sekund och blåsten fortsatte på söndagen med en vindstyrka på mellan 19 och 23 m/s. Peter Harborg pekar på trålaren Stromboli som ligger tvärs över kajen utanför Lantmännens anläggning. Längs skrovet syns tydliga skador.– Den höll på att slita sig i går. Det här har kostat ett antal miljoner, säger han och visar de skadade båtarna i hamnen. Även mudderverket bredvid Helene hade problem under lördagen. Besättningen tog över en av båtarna till Revhuskajen för att få bättre lä.

Annons

– Vi har förväntat oss att detta skulle hända eftersom det är öppet rakt i väster här i hamnen.

Vid 17-tiden på lördagen blåste det rejält vid hamnområdet och stora vågor slog mot land. Det var ungefär vid den tiden som skutan Helene fick stryk.

– Krysshultet, där man fäster förtöjningstampen ombord, har gått sönder. Det sa bara pang när det brast. Det har aldrig varit så jävligt, berättade Lars Bruzelius, besättningsman på Helene på lördagen för YA.

Även en stor förtöjningstamp brast. Lars Bruzelius anser också att mycket av problemen beror på hamnombyggnaden.

– Vi har haft högre vindstyrkor i hamn, men aldrig så stora vågor. Även de andra båtarna har problem. Vi tror att det beror på att den inre hamnpiren har tagits bort, säger Lars Bruzelius.

Besättningsmän stannade kvar ombord under natten till söndagen för att hålla vakt. På söndagen hade skutan fortfarande problem i blåsten och besättningen fick byta förtöjningar som gick av efterhand som de slets ut.

Peter Harborg är kritisk till ombyggnaden av hamnen.

– Man kan undra om konsulterna som använts någonsin byggt en hamn i sitt liv, säger han.

Han anser att Ystads hamn även var dålig innan ombyggnaden och ännu sämre nu.

– Det är inte många hamnar som har vita gäss på vattnet inne i hamnen.

Annons

Hamnchefen Lars Börjesson är bortrest och har ännu inte fått rapporter om läget i Ystads hamn när YA pratar med honom. Han håller inte med om att problemen beror på att den inre hamnpiren tagits bort.

– Vi har haft konsulter som räknat på detta, de har även varit med och räknat i Göteborgs hamn. Vi får förlita oss på den expertisen.

Han säger att Ystads hamn nu ska undersöka vad som hänt.

Helgens oväder var inte riktig storm och Peter Harborg undrar hur det ska gå när det väl blir en sådan.

– Då kommer de stora färjorna att få problem för de hittar inte lä.

Blåsten ställde även till det på andra ställen i Ystads hamn.

– En hel del har skadats. Plåt har lossnat från en byggnad, vi har skador i något färjeläge på grund av vind och sjögång. Visst är det eländigt, säger Lennart Lindgren, arbetsledare och säkerhetschef i Ystads hamn.

Carina Johansson;Taner Caliskan
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons