Problem med Skånetrafikens nya biljettsystem
På söndagen införde Skånetrafiken sitt nya biljettsystem. På måndagsmorgonen var det flera resenärer som inte kunnat köpa biljetter i de nya automaterna som hade installerats dagen innan.
– Vi jobbar intensivt med att lösa det här, sa Theresia Swanholm vid Skånetrafikens presstjänst på måndagsmorgonen.
Det gick inte heller att köpa biljetter via Skånetrafikens app och kundcenter. Enligt Skånetrafiken är det troligtvis en slump att appen och automaterna har strulat samtidigt.
– Biljettautomaterna är väldigt nya, så det kan ha med det att göra att de inte fungerar. Men vår app har vi haft igång sedan i mars 2017 och den brukar inte krångla. Det är lite oturligt att problemen uppstår just i dag, säger Theresia Swanholm.
På måndagsförmiddagen fungerade åter biljettköpen i appen och i de flesta av de nya biljettautomaterna. De gamla automaterna har hela tiden gått att använda.
– Alla maskiner som fungerade i går ska fungera nu igen. Sen har vi flera nya maskiner som vi håller på att rulla ut. Så småningom ska alla maskiner vara igång i hela Skåne.
Vad har felet berott på?
– Jag har inte de tekniska detaljerna i nuläget. Vi har lagt all fokus på att få dem att fungera.
Under morgonen lovade Skånetrafiken att ha överseende med att resenärer inte hade giltiga färdbevis. De som inte lyckades köpa biljetter uppmanades att exempelvis ta skärmdumpar på sina misslyckade köp i appen.
– Om någon reser utan giltigt färdbevis men har försökt köpa biljett så kommer våra förare och kontrollanter att vara flexibla så att våra kunder kan komma till jobb och skola utan allt för stora problem, sa Theresia Swanholm från Skånetrafiken på måndagsmorgonen.
Så här skrev Skånetrafiken på sin hemsida vid 10.29 på måndagen:
”Kundtjänst chattfunktion har fortfarande tekniska problem. Använd alternativa kontaktvägar istället. Vissa av de nya biljettautomaterna kan fortfarande komma ha problem ett tag framöver. Vi arbetar intensivt med att lösa detta. De gamla biljettautomaterna är fortfarande igång för kortbetalning. Vi beklagar eventuella olägenheter detta medför!”