Annons

Problem med Skånetrafikens nya biljettsystem

Det har varken gått att köpa biljetter via Skånetrafikens nya biljettautomater eller mobilapp under måndagsmorgonen. Att problemen uppstått samtidigt uppges vara en slump.
På förmiddagen meddelade Skånetrafiken att de fått liv i de flesta av maskinerna och att appen fungerar igen.
Skåne • Publicerad 16 december 2019
Arkivbild.
Arkivbild.

På söndagen införde Skånetrafiken sitt nya biljettsystem. På måndagsmorgonen var det flera resenärer som inte kunnat köpa biljetter i de nya automaterna som hade installerats dagen innan.

– Vi jobbar intensivt med att lösa det här, sa Theresia Swanholm vid Skånetrafikens presstjänst på måndagsmorgonen.

Annons

Det gick inte heller att köpa biljetter via Skånetrafikens app och kundcenter. Enligt Skånetrafiken är det troligtvis en slump att appen och automaterna har strulat samtidigt.

– Biljettautomaterna är väldigt nya, så det kan ha med det att göra att de inte fungerar. Men vår app har vi haft igång sedan i mars 2017 och den brukar inte krångla. Det är lite oturligt att problemen uppstår just i dag, säger Theresia Swanholm.

På måndagsförmiddagen fungerade åter biljettköpen i appen och i de flesta av de nya biljettautomaterna. De gamla automaterna har hela tiden gått att använda.

– Alla maskiner som fungerade i går ska fungera nu igen. Sen har vi flera nya maskiner som vi håller på att rulla ut. Så småningom ska alla maskiner vara igång i hela Skåne.

Vad har felet berott på?

– Jag har inte de tekniska detaljerna i nuläget. Vi har lagt all fokus på att få dem att fungera.

Under morgonen lovade Skånetrafiken att ha överseende med att resenärer inte hade giltiga färdbevis. De som inte lyckades köpa biljetter uppmanades att exempelvis ta skärmdumpar på sina misslyckade köp i appen.

– Om någon reser utan giltigt färdbevis men har försökt köpa biljett så kommer våra förare och kontrollanter att vara flexibla så att våra kunder kan komma till jobb och skola utan allt för stora problem, sa Theresia Swanholm från Skånetrafiken på måndagsmorgonen.

Så här skrev Skånetrafiken på sin hemsida vid 10.29 på måndagen:

”Kundtjänst chattfunktion har fortfarande tekniska problem. Använd alternativa kontaktvägar istället. Vissa av de nya biljettautomaterna kan fortfarande komma ha problem ett tag framöver. Vi arbetar intensivt med att lösa detta. De gamla biljettautomaterna är fortfarande igång för kortbetalning. Vi beklagar eventuella olägenheter detta medför!”

Emma LawessonSkicka e-post
Martin SöderbergSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons