Annons

Ystads näringsliv kräver time out

En utbyggnad av Ystads hamn måste harmoniera med stadens mjuka värden. Men i dag är beslutsunderlaget så tunt att man inte kan avgöra om detta krav uppfylls.
Ystad • Publicerad 14 december 2006
Sex män som representerar Ystads samlade näringsliv: Anders Nilsson, Harald Olsson, Kent Nyström, Ingvar Öberg, Pax Sjöholm och Ola Hugosson. De oroar sig för om en hamnutbyggnad kan förenas med Ystads mjuka värden.BILD: TORSTEN PERSSON
Sex män som representerar Ystads samlade näringsliv: Anders Nilsson, Harald Olsson, Kent Nyström, Ingvar Öberg, Pax Sjöholm och Ola Hugosson. De oroar sig för om en hamnutbyggnad kan förenas med Ystads mjuka värden.BILD: TORSTEN PERSSONFoto: 

Gräddan av Ystads näringsliv är samlade kring det ovala bordet i sparbankens styrelserum.

– Vi tycker att frågan om Ystads framtid är väldigt viktig, säger de allvarligt.

Annons

– Vi vill skapa debatt. Vi efterlyser en hållbar framtidsvision. En av Ystads viktigaste framtidsfrågor är hamnutbyggnaden. Den påverkar oss i 40 år framåt.

– Men vi vill att hamnbeslutet skjuts upp. Först måste politikerna se till att ett ordentligt beslutsunderlag tas fram. Det finns inte i dag. Som företagare är vi vana vid att man måste ha det innan man investerar.

– Ystad har aldrig haft så enorma möjligheter som nu! Men vi måste utnyttja resurserna rätt.

De församlade är Anders Nilsson, chef för Sparbanken syd, Harald Olsson, vd i fastighetsbolaget Contentus och ordförande för Fastighetsägarna i sydöstra Skåne, Kent Nyström som driver verksamheten påYstads Saltsjöbad, Ingvar Öberg, tryckeriföretagare och ordförande för Företagarna i Ystad och Ola Hugosson, vd i Polykemi. Den sjätte är Per-Axel "Pax" Sjöholm, anlitad som konsult. De flesta är med i den inofficiella företagargruppen Y-front och sitter i kommunens näringslivsråd.

I framtidsgruppen ingår också Ingemar Andersson, vd på ett speditionsföretag och Joakim Håkansson från företaget PMH. Sin paraplyorganisation kallar de för Ystads framtid och där ingår också Köpmannaföreningen och Radio Active.

Gruppen bildades för två veckor sedan och "vi är förstås helt opolitiska".

Tycker ni verkligen att det inte har varit någon debatt om hamnutbyggnaden?

Alla skakar på huvudena.

– Det har bara varit pajkastning, säger Ola Hugosson.

– Ett skyttegravskrig mellan de som vill bygga ut och de som vill lägga ner, säger Pax Sjöholm.

Annons

Vill ni ha en ny, yttre hamnbassäng eller inte?

– Det är inte så enkelt så att man säga det ena eller det andra, säger Harald Olsson. Ta kryssningstrafik till exempel, sådan mjuk trafik kräver också en yttre bassäng. – Ystad har unika tillgångar, med sin stadskärna, sina korsvirkeshus, med Sandskogen. Men man måste undersöka om ökad inflyttning till bra boendemiljöer, ökad handel och ökad turism kan harmoniera med en hamnutbyggnad, säger Harald Olsson.

– Det finns två vågskålar. Å ena sidan hamnen. Å andra sidan de företag som lever på stadens mjuka värden, säger Ola Hugosson.

Hamnbolaget har låtit ta fram en konsultrapport som skulle belysa just detta. Var inte den tillräcklig?

– Nej, den var för tunn. Bara utbyggnadsalternativet analyserades ordentligt, säger Anders Nilsson.

– Hur kommer en tredubblad lastbilstrafik att påverka stan? undrar Ingvar Öberg.

– Ingen stad i hela Sverige ökar sin hotellbeläggning lika mycket som Ystad. Men en ny hamnbassäng 400 meter från hotellet är inte till vår fördel, säger Kent Nyström. – I somras hade Ystad vattenbrist på grund av ökad inflyttning och turism, påpekar Harald Olsson.

– Ett normalt företag har en långtidsplan för framtiden. Men kommunen har ingen, säger Ola Hugosson.

Har politikerna tänkt för lite på att folk nuförtiden vill ha en bra miljö?

– Man har fokuserat på hamnen. Man har inte fokuserat lika mycket på de mjuka värdena, säger Harald Olsson diplomatiskt.

Annons

– Vi måste tänka fritt och kreativt. Vem vet, det klokaste beslutet är kanske en utbyggd hamn kombinerat med en utveckling av stadens mjuka värden? Bingo på två håll, alltså, säger Ola Hugosson.

Men först vill ni alltså ha fler utredningar. Hur ska man då hinna bygga ut i tid, innan storfärjorna kommer?

– Jag såg papper om en hamnutbyggnad redan 1997. Politikerna har haft tio år på sig. Då kan man vänta ett halvår till, säger Kent Nyström.

Carina Blomcrantz

0411-55 78 06

carina.blomcrantz@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons