Per-Göran Nilsson: Så här kan man cykla Hammar-Skillinge på befintliga vägar/stigar
Men skam den som ger sig - här kommer den. Använd gärna Google Maps som stöd på resan.
1: Startplats-befintlig cykelvägs avslutning i Hammar
2: Cykla 300 meter och ta av till vänster på Hammarvägen
3: Ta av till höger på Evefarmsvägen
4: Fortsätt på Nybyggarevägen
5: Ta till vänster på Peppingevägen
6: Ta höger på Rännevägen
7: Ta höger på Norra Strandbadsvägen
8: Ta nästa vänster och håll höger
9: Ta höger på Hagestadsborgsvägen
10: Ta vänster på Handlarevägen
11: Ta vänster på Sandhammarvägen
12: Ta vänster på Hagestad Mossaväg
13: Ta höger på Gamla Mälarhusvägen
14: Ta vänster på Östra Kustvägen och cykla 700 meter
15: Ta vänster på Gamla Kustvägen
16: Korsa Simrishamnsvägen och anslut till Sandby Byaväg
17: Cykla upp på Simrishamnsvägen
18: Cykla 800 meter och ta av på Kyhls Strandväg
19: Ta av på Kyhls Skogsväg
20: Ta cykelvägen via Tångtäktsvägen till Spraggehusvägen
21: Fortsätt längs havet till Skillinge
Hoppas att ni som följt med haft en fin resa.
För att få detta i drift krävs:
- 40–50 skyltar med visare
- 2 informationstavlor (Hammar och Skillinge)
- Hemsida med interaktiv vägbeskrivning
- Några lass Makadam (Sandby Byaväg) samt en lite uppfräschning av den östra delen av Gamla Kustvägen.
Totala kostnaden för detta bör ligga i spannet 0,3–0,6 miljoner kronor och borde kunna vara klart till sommaren om det startas nu.
Vad har vi då fått?
1: En underbar cykeltur i varierande terräng utan sällskap av fordonsljud och avgaser
2: Fina avsticksmöjligheter till Kåseberga, Löderups strandbad, Backåkra och Sandhammaren
3: En sträckning som, såvitt jag förstår och kan bedöma, är fri från konflikter med lokala mark/fastighetsägare längs turen
4: En besparing av våra gemensamma slantar på 130–150 miljoner kronor.
Vill man bygga bort kustvägsproblemet kanske man kunde börja med sträckorna från Hammar samt sträckan vid Borrby Strandbad som ser relativt okomplicerade ut.
Turen korsar kustvägen två gånger (Hammar och Sandbystrand). Är dessa passager ett problem kan det kanske lösas med övergångsställe alternativt signalsystem under sommaren. Kanske så även i Kåseberga och Sandhammaren.
Undertecknad är inte med i någon grupp i detta ärende och har inte heller någon fastighet som berörs av dessa planer utan mitt motiv bottnar snarare i omsorg om ett bra utnyttjande av våra gemensamma resurser.
Per Göran Nilsson, Helsingborg