Annons
Insändare

Per-Göran Nilsson: Så här kan man cykla Hammar-Skillinge på befintliga vägar/stigar

Min insändare i början på vecka väckte viss uppmärksamhet men ingen lockades direkt av mitt erbjudande om att beskriva en alternativ plan för rubricerade cykelväg.
Österlen • Publicerad 7 januari 2022
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Om man drar cykelleden längs befintliga småvägar passerar man bland annat byn Peppinge, strax norr om Kåseberga.
Om man drar cykelleden längs befintliga småvägar passerar man bland annat byn Peppinge, strax norr om Kåseberga.Foto: Sprisse Nilsson

Men skam den som ger sig - här kommer den. Använd gärna Google Maps som stöd på resan.

1: Startplats-befintlig cykelvägs avslutning i Hammar

Annons

2: Cykla 300 meter och ta av till vänster på Hammarvägen

3: Ta av till höger på Evefarmsvägen

4: Fortsätt på Nybyggarevägen

5: Ta till vänster på Peppingevägen

6: Ta höger på Rännevägen

7: Ta höger på Norra Strandbadsvägen

8: Ta nästa vänster och håll höger

9: Ta höger på Hagestadsborgsvägen

10: Ta vänster på Handlarevägen

11: Ta vänster på Sandhammarvägen

Annons

12: Ta vänster på Hagestad Mossaväg

13: Ta höger på Gamla Mälarhusvägen

14: Ta vänster på Östra Kustvägen och cykla 700 meter

15: Ta vänster på Gamla Kustvägen

16: Korsa Simrishamnsvägen och anslut till Sandby Byaväg

17: Cykla upp på Simrishamnsvägen

18: Cykla 800 meter och ta av på Kyhls Strandväg

19: Ta av på Kyhls Skogsväg

20: Ta cykelvägen via Tångtäktsvägen till Spraggehusvägen

21: Fortsätt längs havet till Skillinge

Annons

Hoppas att ni som följt med haft en fin resa.

För att få detta i drift krävs:

- 40–50 skyltar med visare

- 2 informationstavlor (Hammar och Skillinge)

- Hemsida med interaktiv vägbeskrivning

- Några lass Makadam (Sandby Byaväg) samt en lite uppfräschning av den östra delen av Gamla Kustvägen.

Totala kostnaden för detta bör ligga i spannet 0,3–0,6 miljoner kronor och borde kunna vara klart till sommaren om det startas nu.

Vad har vi då fått?

1: En underbar cykeltur i varierande terräng utan sällskap av fordonsljud och avgaser

2: Fina avsticksmöjligheter till Kåseberga, Löderups strandbad, Backåkra och Sandhammaren

Annons

3: En sträckning som, såvitt jag förstår och kan bedöma, är fri från konflikter med lokala mark/fastighetsägare längs turen

4: En besparing av våra gemensamma slantar på 130–150 miljoner kronor.

Vill man bygga bort kustvägsproblemet kanske man kunde börja med sträckorna från Hammar samt sträckan vid Borrby Strandbad som ser relativt okomplicerade ut.

Turen korsar kustvägen två gånger (Hammar och Sandbystrand). Är dessa passager ett problem kan det kanske lösas med övergångsställe alternativt signalsystem under sommaren. Kanske så även i Kåseberga och Sandhammaren.

Undertecknad är inte med i någon grupp i detta ärende och har inte heller någon fastighet som berörs av dessa planer utan mitt motiv bottnar snarare i omsorg om ett bra utnyttjande av våra gemensamma resurser.

Per Göran Nilsson, Helsingborg

Annons
Annons
Annons
Annons