Annons
Insändare

Christer Akej: Lägg cykelvägen där vi behöver den bäst – på södra sidan

I sommar har jag vid ett flera tillfällen färdats längs kustvägen främst sträckan Kyhl-Mälarhusen-Sandhammaren-Löderup-Kåseberga.
Österlen • Publicerad 12 december 2020
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Cykelvägen från Ystad tar slut strax före mot Hammar. Ska den fortsätta som här på södra sidan och dras norr om vägen? Det är den stora frågan.
Cykelvägen från Ystad tar slut strax före mot Hammar. Ska den fortsätta som här på södra sidan och dras norr om vägen? Det är den stora frågan.

Jag har färdats med bil österut mot Simrishamn och västerut mot Ystad. Jag har cyklat olika sträckor längs vägen.

Det är många som cyklar längs vägen och det är ju trevligt.

Annons

Då man färdas längs vägen framgår det med all tydlighet att det behövs en gång- och cykelväg så man slipper cykla och gå på landsvägen. Vägen är smal och det finns inte plats att gå eller cykla säkert. Detta behöver åtgärdas snarast innan det händer en olycka.

Planer finns på en gång- och cykelväg mellan Skillinge och Hammar. Det har varit mycket diskussioner om på vilken sida kustvägen som den ska dras.

Många lokalt boende och markägare har krävt dragning söder om kustvägen.

Länsstyrelsen har hävdat att det söder om vägen är restriktioner enligt Natura 2000. Detta har gjort att Trafikverket bestämt sig för att det ska bli en dragning norr om kustvägen.

Hur kan det ur naturvärdes synpunkt skilja om man lägger en cykelväg på ena eller andra sidan en landsväg?

Beträffande restriktioner så är det ju en prioriterad fråga att bevara åkermark. Ur den synpunkten kan ju inte gång- och cykelvägen dras norr om kustvägen då där är större andel åkermark.

Befintliga cykelvägar som finns idag går söder om kustvägen, både öster om Skillinge mot Simrishamn och väster om Hammar mot Nybrostrand.

All logik och förnuft menar jag talar för att då man rör sig längs en kustväg är det kusten och den där så fantastisk stranden man vill åka till.

Merparten av bebyggelsen finns också söder om vägen där rimligen många av de som vill cykla sträckan bor. Då är självklart en lokalisering söder om vägen det vettiga så man slipper korsa landsvägen.

Kommunerna har också i grunden föreslagit en dragning söder om kustvägen. Dock har man med risk för att projektet skulle försenas inte velat ta den stora striden om detta mot överheten Trafikverket.

Annons

Vi har nu i dagarna fått veta att Trafikverket gjort fel i sitt underlag för bygget av gång- och cykelvägen. Detta kommer försena bygget ett år.

När nu ändå bygget försenas och underlaget ska göras om kunde det vara på sin plats att även se över sträckningen. Släpp stoltheten och låt förnuftet råda och bygg cykelvägen där den hör hemma, söder om kustvägen.

Det är tråkigt att bygget försenas då risken för en olycka finns där hela tiden.

Jag tror det kan vara mer förlåtande att bygget försenas om nu även dragningen ändras. Låt oss få vår efterlängtade cykelväg och söder om vägen.

Christer Akej, fritidsboende Mälarhusen

Annons
Annons
Annons
Annons