Annons

Johanna Nylander: Konkurrensutsätt Systembolaget

Alkoholmonopolet förstör för den småskaliga bryggerinäringen.
Johanna Nylander
Gästkrönika • Publicerad 14 maj 2023
Johanna Nylander
Detta är en personligt skriven text i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Mikrobryggerier – förlorare i monopolvärlden.
Mikrobryggerier – förlorare i monopolvärlden.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Systembolagets beställningssortiment är en av de märkligaste konsekvenserna av alkoholmonopolet. Det innehåller produkter som är lite på undantag, men som finns med för att bolaget ska kunna försvara sitt utbud. ”Det går ju bra att beställa” blir ursäkten man kan ta om det saknas något.

Att Systembolaget är ett stort hinder för mindre producenter har länge varit ett känt faktum hos landets småproducenter av öl, vin och sprit. Inte minst mikrobryggerierna har kämpat länge för att lagligt kunna sälja sina varor till konsumenter. Passar man inte in i systembolagsmallen är enda sättet att sälja sina produkter till restauranger och barer som kan servera dryck inom ramen för sitt serveringstillstånd.

Annons

Hur monopolet slår mot utländska producenter har blivit tydligt inte minst när efterfrågan på ukrainska varor ökat det senaste året. Den småskaligt producerade öl som togs in i början av året i det tillfälliga sortimentet sålde slut på några minuter. Den 15 maj var första gången som det gick att beställa ukrainsk vodka på Systembolaget – och bara en enda sort – trots att Nemiroff, den ukrainska tillverkaren, är en av världens största vodkaproducenter.

I taxfree-shoppar på kontinenten kan man hitta flera sorters ukrainsk vodka. Ett estniskt bolag levererar ukrainska premiumviner till europeiska konsumenter. Och även om privata återförsäljare och den fria marknaden i allmänhet är bättre än monopolen på att reagera på efterfrågan, så har Systembolagets finska motsvarighet Alko redan 22 ukrainska produkter i sitt webbsortiment. Det går i Finland att inte bara köpa flera sorters ukrainsk vodka, utan också röda och vita viner, öl och brandy.

Den privata marknaden av restauranger och barer var också snabbare att reagera på franska Pernod Ricards beslut att återuppta exporten av Absolut till Ryssland. Nu stoppades exporten av just Absolut, men resten av Pernod Ricards drycker säljs fortfarande till Ryssland. Systembolaget har samtidigt hundratals varor från producenten i sitt sortiment och ett tiotal nya produkter är på väg in i sortimentet.

För de ukrainska dryckesproducenterna kanske läget blir bättre. Systembolaget ryktas ta in viner från landet framöver. Men det räcker inte. Beställningssortimentet är svårnavigerat och ställer ibland krav på hur mycket man minst behöver köpa för att få tag på en viss dryck; oftast ett flak, en back, eller en låda beroende på typ av produkt. Om en vara redan finns i enstaka exemplar i en butik är det dessutom omöjligt att beställa fler, för systemet klarar inte av att hantera den typen av förfrågan.

Beställningssortimentet är monopolets konstgjorda andning, och det fungerar dåligt. Det är dags att låta Systembolaget konkurrera på en öppen marknad där fler aktörer kan ta sitt ansvar både mot kunder och producenter.

Johanna Nylander är fristående skribent

Annons
Annons
Annons
Annons