Annons

När monopolet styr handeln

Att Systembolaget kan avgöra ödet för övrig handel visar att monopolet handlar om mer än att försöka styra alkoholkonsumtion.
Ledare • Publicerad 14 oktober 2021
Detta är en ledarartikel som uttrycker Ystads Allehandas politiska linje. Ystads Allehanda verkar på ledarplats för humanistiska värderingar och fri ekonomi. Tidningens politiska etikett är liberal.
På vems hyllor och nära vems butiker?
På vems hyllor och nära vems butiker?Foto: Ari Luostarinen/SvD/TT

”Våra kunder vill gärna handla mat, öl och vin samtidigt. De är inte nöjda med det nuvarande läget.” Det säger statliga Systembolagets etableringschef till Ystads Allehanda på nyhetsplats apropå alkoholförsäljningsmonopolets framtidsplaner för den lilla staden.

Det synliggör monopolets paradox att Systembolaget inte kan tänka sig att ha flera butiker i Ystad eftersom det ingår i uppdraget att inte finnas på för många platser. Samtidigt vill samma bolag tillfredsställa människors behov genom att etablera sig där de flesta handlar mat – för så vill folk ha det.

Annons

En flytt från gågatan betyder en knäck för citylivet. En flytt till närheten av någon av de större livsmedelshallarna i Ystads utkanter betyder ett lyft för handeln där. Det betyder att de största aktörerna på livsmedelsmarknaden gynnas när Systembolaget väljer etableringsplats.

Det berättar något om monopolets effekter. Alkohol spelar, på gott och ont, en viktigt roll i människors liv. När en aktör ensam bestämmer över var laglig alkoholförsäljning ska etablera sig påverkar det många runt omkring. Att den övriga detaljhandelns öde ska avgöras i så hög grad av hur en statlig aktör agerar är i sig ett argument emot monopolet.

Alkoholmonopolets vara eller icke vara är knappast den viktigaste politiska frågan. Det går alldeles utmärkt att förstå argument om att alkohol inte behöver exponeras överallt och att man ska kunna gå i mataffären utan att erbjudas den. Samtidigt spelar det ju mindre roll om det ändå är Systembolagets logga man möter i direkt anslutning till den största livsmedelsbutiken. I gränstrakter som Skåne är det dessutom uppenbart att alkohol till lägre priser aldrig är längre än en bro eller färja bort.

Det är också så att alkoholbeteendet i Sverige tycks ha förändrats. Enligt Folkhälsomyndigheten minskade konsumtionen från 10,6 liter per invånare över 15 år 2004 till 8,7 liter alkohol per person 2019. Inte minst minskar alkoholkonsumtionen bland de yngre. Det ser också ut som risk- och intensivkonsumtion går ner, med ett undantag för dem över 65 år.

Det kan tolkas som att ett sundare förhållande till alkohol har etablerats hos befolkningen men framför allt ger det vägledning om att det är annat än monopolformen som styr vad människor väljer att dricka och när. Värderingar om hälsa och dryckesvanor förändras över tid och sådant handlar mest om helt andra saker än styrning av politiker och myndigheter – Systembolaget i form av monopolbolag kan egentligen betraktas som det senare.

Detaljhandel i allmänhet och cityhandel i synnerhet påverkas mycket av konsumenternas förändrade mönster och ny konkurrens. Det är inte Systembolaget som ensamt avgör Ystads stadskärnas framtid, men det är onekligen en viktig faktor som påverkar. Det vore synd och skam om staten drog och försämrade möjligheterna för levande handel i Ystads centrum.

Petter BirgerssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons