Annons
Kultur

Imponerande rörelse för kropp och röst

I Cullbergs första föreställning tillsammans med koreografen Alma Söderberg lyfts både ljudet och rörelsen fram. Kulturredaktören Sune Johannesson ser och lyssnar till ”The Listerners” under deras enda Skånegästspel på 100-årsfirande Malmöscenen Palladium.
Dans • Publicerad 14 februari 2020
Detta är en recension i Ystads Allehanda. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Närmast ses de båda dansarna Mohamed Y. Shika och Eva Mohn i Cullbergs ”The Listeners”.
Närmast ses de båda dansarna Mohamed Y. Shika och Eva Mohn i Cullbergs ”The Listeners”.Foto: Urban Jörén/Pressbild

I mörkret gör de nio dansarna entré och intar som figurer på ett schackbräde sina skilda positioner. Här rullar dansen igång, lika stilla som personligt men med en växande energi. Snart går rörelserna vidare, kropparna förflyttar sig och hittar nya platser och sällskap.

Det elektroniska musikflödet förstärks av de nio dansarnas egna ljud, som meningar utan igenkännbara ord, som lika igenkända som gåtfulla läten. Men säger de inte inledningsvis ”ta” och skickar en rörelse med händerna från sina hjärtan ut till oss i publiken? Troligen inte, det är nog bara jag som känner så, som en inbjudan i form av budskapet ”ta emot”.

Lek & allvar

Annons

Under en timma utvecklas hela verket till en underbar värld av rörelse både för kropparna och ljuden. Till stor del är den förinspelade musiken tyst under stycket och dansarna fungerar lika mycket orkester som danskompani, både musik och dans. Det här skapar en särskild känsla och nerv åt ”The Listeners”; lustfylld, lekfull och allvarlig.

””Till stor del är den förinspelade musiken tyst under stycket och dansarna fungerar lika mycket orkester som danskompani, både musik och dans. Det här skapar en särskild känsla och nerv åt ”The Listeners”; lustfylld, lekfull och allvarlig.””
Sune Johannesson

Vissa danser upplever jag närmast som parodiska, överdrivna vad gäller uttryck av såväl kropp som sitt plopp-bluppande ljud. Men det här vita öppna golvet med sin ljusa scen är en plats som rymmer det mesta, från högt till lågt. Att släppa loss dansarna på det här viset är att tillåta både drama och komedi.

Fullsatt salong

Under tre år, med början 2019, ska koreografen Alma Söderberg arbeta med Cullberg, och nu aktuella ”The Listeners” är deras första samarbete. Det är också första koreografin hon gör där hon inte själv står på scen. Men givetvis är hon på plats när gästspelet når hennes hemstad Malmö, och den första av dessa två kvällar på 100-årsfirande Palladium innebär en helt fullsatt salong.

De nio dansarna i ”The Listeners” är på scen i stort sett hela tiden.
De nio dansarna i ”The Listeners” är på scen i stort sett hela tiden.Foto: Urban Jörén/Pressbild
En scen ur Cullbergs ”The Listeners”, som under två kvällar ges på Palladium i Malmö, 13-14 februari. Världspremiären hölls i Umeå den 24 januari.
En scen ur Cullbergs ”The Listeners”, som under två kvällar ges på Palladium i Malmö, 13-14 februari. Världspremiären hölls i Umeå den 24 januari.Foto: Urban Jörén/Pressbild

Själv har Söderberg i intervjuer sagt att rytmen alltid fanns i hennes familj under uppväxtåren, och att hon senare valde att resa vidare till flamencons Spanien. Under sin korta presentation strax innan föreställningen berättar hon om hur hon i ”The Listeners” har valt att jobba mycket med polyrytmer, där (förenklat formulerat) rytmer läggs på varandra och blir delar av varandra.

Det är också en bra bild över det som vi får uppleva, där det hela tiden sker nya och olika händelser men som delar av en gemensam helhet. Allt vävs samman. Likadant med de nio dansarna, var och en är sig själv och ändå... tillsammans, lyssnandes på varandra. Och jag som publik ser, lyssnar och känner.

Dansarna bemästrar imponerande skickligt både sina röster och kroppar. En mycket bra start på dansåret för snart 100-årsjubilerande Palladium (26-27 februari är det dags för två jubileumskvällar!).

Johanna Tengan i Cullbergs ”The Listeners”.
Johanna Tengan i Cullbergs ”The Listeners”.Foto: Urban Jörén/Pressbild

Dans

”The Listeners”

Koreografi: Alma Söderberg

Musik: Dehendrik Lechat Willekens

Med nio dansare på scen.

Gästspel av Cullberg på Palladium, Malmö, torsdag 13 februari. Ges även fredag 14 februari.

Sune JohannessonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons