Imponerande rörelse för kropp och röst
I mörkret gör de nio dansarna entré och intar som figurer på ett schackbräde sina skilda positioner. Här rullar dansen igång, lika stilla som personligt men med en växande energi. Snart går rörelserna vidare, kropparna förflyttar sig och hittar nya platser och sällskap.
Det elektroniska musikflödet förstärks av de nio dansarnas egna ljud, som meningar utan igenkännbara ord, som lika igenkända som gåtfulla läten. Men säger de inte inledningsvis ”ta” och skickar en rörelse med händerna från sina hjärtan ut till oss i publiken? Troligen inte, det är nog bara jag som känner så, som en inbjudan i form av budskapet ”ta emot”.
Lek & allvar
Under en timma utvecklas hela verket till en underbar värld av rörelse både för kropparna och ljuden. Till stor del är den förinspelade musiken tyst under stycket och dansarna fungerar lika mycket orkester som danskompani, både musik och dans. Det här skapar en särskild känsla och nerv åt ”The Listeners”; lustfylld, lekfull och allvarlig.
””Till stor del är den förinspelade musiken tyst under stycket och dansarna fungerar lika mycket orkester som danskompani, både musik och dans. Det här skapar en särskild känsla och nerv åt ”The Listeners”; lustfylld, lekfull och allvarlig.””Sune Johannesson
Vissa danser upplever jag närmast som parodiska, överdrivna vad gäller uttryck av såväl kropp som sitt plopp-bluppande ljud. Men det här vita öppna golvet med sin ljusa scen är en plats som rymmer det mesta, från högt till lågt. Att släppa loss dansarna på det här viset är att tillåta både drama och komedi.
Fullsatt salong
Under tre år, med början 2019, ska koreografen Alma Söderberg arbeta med Cullberg, och nu aktuella ”The Listeners” är deras första samarbete. Det är också första koreografin hon gör där hon inte själv står på scen. Men givetvis är hon på plats när gästspelet når hennes hemstad Malmö, och den första av dessa två kvällar på 100-årsfirande Palladium innebär en helt fullsatt salong.
Själv har Söderberg i intervjuer sagt att rytmen alltid fanns i hennes familj under uppväxtåren, och att hon senare valde att resa vidare till flamencons Spanien. Under sin korta presentation strax innan föreställningen berättar hon om hur hon i ”The Listeners” har valt att jobba mycket med polyrytmer, där (förenklat formulerat) rytmer läggs på varandra och blir delar av varandra.
Det är också en bra bild över det som vi får uppleva, där det hela tiden sker nya och olika händelser men som delar av en gemensam helhet. Allt vävs samman. Likadant med de nio dansarna, var och en är sig själv och ändå... tillsammans, lyssnandes på varandra. Och jag som publik ser, lyssnar och känner.
Dansarna bemästrar imponerande skickligt både sina röster och kroppar. En mycket bra start på dansåret för snart 100-årsjubilerande Palladium (26-27 februari är det dags för två jubileumskvällar!).
Dans
”The Listeners”
Koreografi: Alma Söderberg
Musik: Dehendrik Lechat Willekens
Med nio dansare på scen.
Gästspel av Cullberg på Palladium, Malmö, torsdag 13 februari. Ges även fredag 14 februari.