Annons

Insändare: Ilskan bubblar över indragna busslinjer

Kritiken mot Alliansens neddragningar på busstrafiken i Skåne har varit massiv. Det är inte bara vi i oppositionen som är kritiska, runt om i Skåne rasar även kommunpolitiker mot nedskärningarna. Ilskan bubblar hos byalag, föreningar, bussresenärer och pendlare.
Skåne • Publicerad 3 april 2019
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
KLT, buss
KLT, bussFoto: unknown

Då hade det varit på sin plats att Alliansstyret i Region Skåne faktiskt lyssnar på alla som drabbas av nedskärningarna. Det var ändå vad ordföranden i kollektivtrafiknämnden Carina Zachau (M) sa att Alliansen skulle göra när listan på drabbade busslinjer återremitterades i februari.

”Bristande dialog”, medgav hon och fick medhåll av Centerpartiets Lars Hansson. ”Dialogen måste bli bättre”, menade han.

Annons

Så varför lyssnar ni inte, Alliansen? Varför har ni nu klubbat ett förslag som i princip är identiskt med den ursprungliga listan?

Här i sydöstra Skåne görs inte en enda förbättring. Linje 301, 305, 308, 330, 338, 340 och 392 drabbas av samma nedskärningar som i det första förslaget.

Beskedet är en kalldusch för alla som trots allt fick upp hoppet. Beslutet får konsekvenser – både för miljön och för människors vardag. Det är människor som ska ta sig till jobbet, skolan, fritidsaktiviteten eller hem från vänner och bekanta som drabbas av Alliansens politik. Det är miljön och klimatet som blir lidande när fler måste välja bilen.

Allianspartierna skyller gärna ifrån sig. De vill inte ta eget ansvar utan påstår istället att neddragningarna beror på det tidigare rödgröna styrets beslut om elbussar och spårvagn. Det är inte seriöst.

Redan när regionfullmäktige beslutade om budgeten i december varnade Miljöpartiet för att kollektivtrafiken var underfinansierad. Vi kunde redan då se att det skulle krävas nedskärningar på Skånetrafiken med Alliansens budget och la därför 60 miljoner kronor mer på kollektivtrafiken i vårt budgetförslag.

Men Alliansen ville inte lyssna på oss heller.

När ärendet var uppe i kollektivtrafiknämnden i februari ville Miljöpartiet göra ett omtag och hitta pengarna någon annanstans. Men nej, Alliansen ville inte lyssna då heller.

Konsekvensen syns nu. Vi i sydöstra Skåne drabbas dubbelt av förslaget – sämre busstrafik och neddragningar på tågunderhållet vilket kommer drabba Ystad- och Simrishamnsbanan.

Hur tror Alliansen att det ska få fler att åka kollektivt?

Tack och lov lyckades Miljöpartiet och den övriga oppositionen att stoppa Alliansens kraftiga prishöjning på månadskort i Ystad. Men det hade funnits alternativ även till neddragningarna – om Alliansen bara fört en dialog med kommuner och pendlare.

Annons

Kami Petersen (MP)

Ledamot för Miljöpartiet i kollektivtrafiknämnden och regionfullmäktige

Marina Nilsson (MP)

Ystad

Hans-Olof Höglund (MP)

Simrishamn

Maria Ivansson (MP)

Skurup

Jan Friheden (MP)

Sjöbo

Annons
Annons
Annons
Annons