Kultur

Mästerligt om hundhuvudet ingen vill se

Teater Artikeln publicerades
Vår huvudperson är en brevbäraren som helt oväntat möter ett hundhuvud hemma i den trygga lägenheten. Vad har hen gjort för att förtjäna detta? Det finns ju så många andra idioter.
Foto: Elin Aldén
Vår huvudperson är en brevbäraren som helt oväntat möter ett hundhuvud hemma i den trygga lägenheten. Vad har hen gjort för att förtjäna detta? Det finns ju så många andra idioter.

När den kända serietecknaren Sara Granér kliver in i teaterns värld gör hon det genom en dockteaterföreställning. Kulturredaktören Sune Johannesson var i onsdags kväll på premiären av hennes ”En idiot ibland oss” på Malmö Dockteater. Och konstaterar: Ett mästerverk om vår tids naivitet.

Allt var ju normalt. Köksluckorna och dörren i lägenheten var hela, brummet från kylskåpet brummade normalt, hockeymatcherna på tv sändes som vanligt och gatuljuset utanför lyste som det brukade. Livet för vår brevbärare till huvudperson har sina rutiner och allt rullar på. Även om en och annan räkning har glömts bort och chipsätandet kanske var väl omfattande emellanåt, så kändes det för det mesta helt ok. Normalt.

Så varför ligger det plötsligt ett stort, tungt hundhuvud i köket?

När den kända serietecknaren Sara Granér gör debut inom teaterns värld sker det med en dockteaterföreställning i samarbete med Malmö Dockteater. Hennes humor känns igen; skruvad vardagsrealism, effektfullt vass och meningsfull. Också hennes tecknade figurer känns igen, även om de här har hjul under sina små fyrkantiga papperskroppar och sätts i rörelse av en motor inuti. Och så har de röster!

Föreställningen ”En idiot ibland oss” är, för att gå rakt på sak, ett mästerverk. Lika rolig som orolig, med det där hundhuvudet som tar plats. Även inuti mig som publik. Vad vill det? Varifrån kommer det? Och hur tusan ska huvudpersonen bli av med det? Bör hen ens bli det?

”En idiot ibland oss” handlar om skuld och skam, och utvecklar sig till en sorgesång över vår tids naivitet. För om allt tycks fungera och känns normalt, varför ska vi då behöva ändra på saker och ting? Huvudpersonen gör allt för att bli av med hundhuvudet, en lika oväntad som ovälkommen inneboende. För, som det konstateras i föreställningen, ”att lämna över till någon annan är en så himla bra idé”. Hen frågar vänner, går till Apoteket, ringer Kronofogden och kopplas vidare till Skamsaneringen där hen kan komma i kontakt med en personlig Skamsanerare.

Men inget hjälper, och frågan ställs om och om igen: Varför är du inte bättre?

I fokus: hundhuvudet.
Foto: Elin Aldén
I fokus: hundhuvudet.
Vår huvudperson hemma i den trygga lägenheten. Detta skall snart ändras.
Foto: Elin Aldén
Vår huvudperson hemma i den trygga lägenheten. Detta skall snart ändras.
Hemma i lägenheten med tv-apparaten där finska hockeymatcher avnjuts.
Foto: Elin Aldén
Hemma i lägenheten med tv-apparaten där finska hockeymatcher avnjuts.

Scenografin består av tre miljöer som snurras runt för hand och gör så att handlingen sakta skiftas från till exempel huvudpersonens lägenhet till en domstol, luftig skog eller tät stadsmiljö. Enkelt, primitivt, vackert och fascinerande.

Berättelsen sköts av två personer vid sidan om scen. Dessa två – Annie Eliasson och Sara Granér själv – är övertygande. De håller inte bara i huvudberättelsen utan också i personernas alla repliker. Genom flitig användning av teknik förändras dessutom rösterna, vilket skapar variation, humor och spänning. Rätt ofta lämnar de sina mikrofoner för att fixa något på scenen, inte sällan för att flytta en docka till en ny miljö.

Granérs sorgesång lyfter på ett successivt drabbande vis vår totala oförmåga att skapa den nödvändiga förändring som krävs för att rädda vår planet. Hoten som blir allt tydligare tar vi inte på allvar, och istället för att inse vad som krävs fortsätter vi att blunda och hoppas allt ska ordna sig av sig själv. För, trots allt, vem vill sitta där med hundhuvudet?

Att lyckas hantera ett sådant här tungt och angeläget ämne med humor och finess är imponerande. Dessutom genom en föreställning där helheten lyfter högt och knyter ihop både Sara Granérs serievärld med Malmö dockteaters signum.

Spegel på väggen där, säg något.
Foto: Elin Aldén
Spegel på väggen där, säg något.
Det blir också ett besök på en polisstation där huvudpersonen förhörs genom en mängd små och flera högst komplicerade frågor. Som vilka fyra sista siffror i personnumret hen någonsin har kommit ihåg?
Foto: Elin Aldén
Det blir också ett besök på en polisstation där huvudpersonen förhörs genom en mängd små och flera högst komplicerade frågor. Som vilka fyra sista siffror i personnumret hen någonsin har kommit ihåg?

Dockteater

”En idiot ibland oss”

Manus & regi: Sara Granér

Scenografi: Annie Eliasson, Sara Granér och Ylva Oknelid

Röster och dockspelare: Annie Eliasson och Sara Granér

Premiär på Malmö Dockteater i onsdags, 6 mars. Spelas till 5 april.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Ystads Allehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.