GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Utsläpp från vrak hotar turist- och naturområden – nu ska skeppen tömmas på olja

Totalt över 50 ton olja från två vrak riskerar att läcka ut och nå kusten i Ystads kommun.
Såväl Sandhammaren och Kåseberga som Hagestad och Sandskogen hotas och nu har Hav- och vattenmyndigheten beslutat att tömma vraken.
Insatsen kommer kosta uppemot sex miljoner kronor.
Ystads kommun • Publicerad 26 oktober 2018 • Uppdaterad 12 november 2018
Oljeutsläppet i samband med förlisningen av fartyget Fu Shan Hai, 2003, slog hårt mot den Skånska kusten. Arkivbild.
Oljeutsläppet i samband med förlisningen av fartyget Fu Shan Hai, 2003, slog hårt mot den Skånska kusten. Arkivbild.

Runt 17 000 fartygsvrak finns längs Sveriges kust. 300 av dessa har klassats som miljöfarliga av Sjöfartsverket – efter undersökningar som gjorts i samarbete med Havs- och vattenmyndigheten (Hav), Kustbevakningen, Statens maritima Museer och Chalmers.

Sedan 2016 är det Hav som har det samordnade ansvaret vad gäller utredning och sanering av vraken. I vintras utfördes den första tömningen – 730 liter olja från vraket Thetis utanför Smögen – och nu står Ystad på tur.

– Vi kommer att sanera två vrak, Hoheneichen och Sandön, som ligger cirka 12 till 22 kilometer från Skånes kust. Ett okontrollerat utsläpp av olja från dessa vrak skulle hamna i närheten av Kåseberga och Ales stenar, för att sedan röra sig mot Ystad, säger Fredrik Lindgren på Hav.

Vraken finns med på listan över de 30 mest akut miljöfarliga vraken i Sveriges vatten. Okontrollerade utsläpp från dem – både små och stora – skulle slå hårt mot viktiga natur- och turistvärden i Ystads kommun.

Ystads Allehanda den 9 januari 1959, efter förlisningen av Hoheneichen.
Ystads Allehanda den 9 januari 1959, efter förlisningen av Hoheneichen.
Ystads Allehanda den 7 januari 1975 om Sandön som sjönk efter en kraftig brand.
Ystads Allehanda den 7 januari 1975 om Sandön som sjönk efter en kraftig brand.

Med hjälp av simuleringar har man kunnat se att olja från vraken skulle nå sydkusten över ett område med två naturreservat: Norra Sandskogen och Hagestad. Även kuststräckan mellan Sandhammaren och Kåseberga, som är ett Natura 2000-område, skulle drabbas vid ett utsläpp.

– Sandhammaren-Kåseberga är ett område med mycket höga biologiska värden. Det är också ett populärt turist- och utflyktsmål som bland annat innehåller fornlämningen Ales stenar, säger Fredrik Lindgren.

Det var i fjor som regeringen beslutade att satsa totalt 250 miljoner under tio år för att minska miljörisker från vrak längs den svenska kusten. Med hjälp av de pengarna ska ett till tre vrak kunna saneras årligen.

Tömningen av vraken utanför Ystad ska påbörjas någon gång i november. Man räknar med att insatsen kommer kosta uppemot sex miljoner kronor.

Kustbevakningens undersökning av vraket Sandön:

Kustbevakningens undersökning av vraket Hoheneichen:

Mattias LundvallSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.