GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Österlens bästa vårdcentral

På Brösarps vårdcentral är det viktigt att säga hej och mottot är att patienterna ska vara nöjda. Österlens bästa vårdcentral har självfallet firat utnämningen med tårta.
Nyheter • Publicerad 9 mars 2012
Stolta och glada Verksamhetschef Eva Rekman är stolt över sin personal och arbetsplats. Att man genom enkätundersökningen fått gott betyg av patienterna ökar arbetsglädjen. Jolanta Nygren lägger ned mycket tid på telefonkontakter för att varje patient ska känna sig informerad och trygg.
Stolta och glada Verksamhetschef Eva Rekman är stolt över sin personal och arbetsplats. Att man genom enkätundersökningen fått gott betyg av patienterna ökar arbetsglädjen. Jolanta Nygren lägger ned mycket tid på telefonkontakter för att varje patient ska känna sig informerad och trygg.Foto: Hanna F.Ellborg

Eva Rekman, verksamhetschef sedan åtta månader tillbaka, är mycket stolt över sina medarbetare. Hon trivs utmärkt på sitt jobb och säger att det på vårdcentralen med sina 5 200 listade kunder och 21 man stora personalstyrka finns en familjär känsla.

– Relationen till patienterna är det allra viktigaste och vårt motto är att de ska vara nöjda, säger Eva Rekman.

Nationell enkät

Jolanta Nygren, specialist på allmänmedicin, och undersköterska Agneta Nilsson håller med.

– Jag känner igen de flestas ansikten, sedan känner man väl patienterna mer eller mindre, säger Agneta Nilsson.

Det är en nationell enkät som ligger till underlag för rankingen. Den utfördes hösten 2010 av Institutet för kvalitetsindikationer på uppdrag av landsting och regioner i Sverige.

Genom att ställa frågor till 200 patienter som nyligen besökt sin vårdcentral får man fram en skala som handlar om allt från bemötande och delaktighet till tillgänglighet och förtroende.

På frågan ”kände du att du blev bemött med respekt och på ett hänsynsfullt sätt?” fick Brösarps vårdcentral hela 97 poäng av hundra möjliga.

– Vi är naturligtvis väldigt glada även om vi arbetar med detta varje dag, säger Eva Rekman.

Hon säger att man förbättrat resultatet.

– Vi har blivit bättre på ett antal punkter och det känns ju roligt eftersom vården annars har en tendens av få allt sämre betyg.

Stabilitet

Distriktssköterska Inger O-Ziefeldt tror att framgången beror på att läkarstaben funnits på plats under många år.

– Vi har stabila läkare och sköterskor. Teamet är viktigt och leder till bra betyg, det kan nog vara skillnad om man har många stafettläkare på en vårdcentral, här upplever man en trygghet.

Själv säger Inger O-Ziefeldt att prioritering är a och o.

– Det gäller att prioritera så att man inte behöver stressa.

Blommor varje vecka

Vårdcentralen har god kontinuitet som i sin tur kan leda till ett gott rykte.

Under fyra års tid får dessutom vårdcentralen en vacker blombukett varje måndag från en okänd beundrare.

Eftersom buketterna står sig betydligt längre än en vecka finns de vackra blomsterfången att skåda både här och där.

– Vi vet fortfarande inte vem som skickar dem, men naturligtvis är det väldigt uppskattat, säger Eva Rekman.

Undersökningen visar också att vårdcentralen ligger mycket bra till på frågan ”Skulle du rekommendera den här mottagningen till andra?”.

– Det är inte så konstigt, jag skulle själv rekommendera den, säger Jolanta Nygren, med ett brett leende.

Taner Caliskan
Jenni Dahlgren
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.