Lars Larsson: Låt hemtjänstens fokusera på annat än att städa
Jag är övertygad om att våra anställda inom hemtjänsten är empatiska och ansvarstagande personer som inget hellre vill än att göra det bästa jobb de kan – nämligen att ge sina brukare den bästa hjälp i vardagen de någonsin kan.
Jag vet också hur den som behöver hjälp i hemmet öppnar sitt hem för en ny människa in i sitt hem – välkomnar en okänd person i sitt liv. Det är inte en liten eller enkel sak för varken den anställde eller kund.
En sådan situation kräver utrymme att lära känna, hänsyn och respekt, kontinuitet och låg personalomsättning för att bli hållbar för både personal och kund i längden. Framför allt behöver sådana omständigheter rimligt med tid. Inte bara tid i uppstarten, utan tid för varje hembesök.
Jag har en stark tro på att låta ett arbete vara ett, och inte flera olika arbeten samtidigt, om det inte är tvunget nödvändigt.
Därför har jag ett förslag: låt hemtjänst vara precis det livsviktiga inslag i vardagen som det är. Med kompetens och utbildning som hanterar medicin, hjälpmedel och personlig hygien. Och frigör den tid som behövs genom att lägga vissa sysslor på andra aktörer. Städning skulle kunna vara en sådan syssla. I Ystads kommun finns det åtminstone en annan verksamhet som kan bli den aktören.
En aktör som kan garantera låg personalomsättning så att mottagaren lär känna och kan upprätthålla en bekantskap till sin städare. Som har fasta städrutiner registrerade för varje kund, så att denne inte behöver lära upp varje ny städare. Som har möjlighet att säkerställa att alla hem städas med önskvärda rengöringsmedel, exempelvis sådana som är godkända miljövänliga eller allergisäkra alternativ.
Vad säger ni Ystads politiker är det inte dags att vi krokar arm och gör saker tillsammans och erbjuder Ystads befolkning en valfrihet och införa LOV:en?
Lars Larsson, Hemrex