Annons
Insändare

Centern i Ystad: Vad är planen med Sjömansgatan?

Vad har tillgänglighet och trafiksäkerhet på Karl XII:s gata och Sjömansgatans trånga passager med allmän platsmark att göra?
Ystad • Publicerad 1 juni 2022
Detta är en insändare i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Sjömansgatan i Ystad
Sjömansgatan i YstadFoto: Peter Hellemarck

Det har pratats mycket om annekterad allmän platsmark i massmedia och just nu pågår en utredning som berör ett hundratal fall där privatpersoner av olika skäl nyttjar eller sköter kommunens markyta.

”Så länge Ystads kommun utreder, analyserar och planerar för framtiden så är det en ren dumhet att avyttra, sälja eller välja att planera bort allmän platsmark innan allt är klart.”

Vi människor tycker generellt olika om hur kommunen sköter den allmänna platsmarken på vissa platser och därför väljer jag att tro att man i all välmening vill försköna kommunal markyta i anslutning till sin egna tomt väl medveten om att man inte har rättighet till den.

Annons

Det är bra att Ystads kommun har initierat till utredning för att se över vilken allmän platsmark som är viktig för kommunens framtida utveckling. Det är möjligt att utredningen visar att vissa markytor inte behövs för Ystads utveckling men utgångspunkten måste vara att alla ska följa svensk lagstiftning. Det är vår skyldighet, annars kan alla invånarna i Ystads kommun börja annektera allmän platsmark.

Och så länge Ystads kommun utreder, analyserar och planerar för framtiden så är det en ren dumhet att avyttra, sälja eller välja att planera bort allmän platsmark innan allt är klart.

Ett exempel är sträckan Karl XII:gata – Sjömansgatan som kommer anpassas enligt den fördjupade översiktsplanen, med att bli den västra infarten via Båtmansgatan till den nya stadsdelen, Hamnstaden

Sträckan är utpekad som framtida länk i staden huvudcykelnätverk men den har bristande trafiksäkerhet på flera partier och känns därför idag alldeles för otrygg att cykla på.

Föreslagen åtgärd på sträckan är bland annat att smalna av vägpartier på de platser som det är väldigt trångt vid exempelvis Västerport. Genom att smalna av vägen sänks hastigheten för motorfordon och samtidigt ger åtgärden plats för gång- och cykeltrafikanter vilket medför ökad trygg tillgänglighet, från och till, västra delen av Ystad.

I förstudiens åtgärdsförslag planeras det att byggas två stopphållplatser på båda sidorna om Sjömansvägen, väster om Skansgränd, för busstrafik vilket medför en anpassning av markytan intill vägen så att resenärer kan vänta på bussen säkert. Här behövs mer yta för att få plats med samtliga trafikåtgärder.

Den allmänna platsmarken på Sjömansgatan är därför viktig för att Ystad ska ha möjlighet att öka tillgängligheten och trafiksäkerheten i området.

Utredningen och åtgärderna för annekterad platsmark bör därför hanteras lika för alla, och skyndsamt, så att vi slipper otydligheter och missnöje framöver.

Tyvärr så förhalas ärendet i den politiska långbänken, så frågan är. Hur tänker den styrande treklövern med stort stöd av SD göra med den allmänna platsmarken på Sjömansgatan?

Hans Christerson (C)

Annons

Håkan Eriksson (C)

Eva Bramsvik Håkansson (C)

Carl Johan EngvallSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons