Annons
Insändare

Lotta Hildebrand: Turister vill cykla i naturen – inte längs en bullrig landsväg

Debatten har gått hög om trafiksäkerhet och olika parters egenintresse när det gäller dragningen av cykelvägen mellan Skillinge och Hammar. Här har man helt tappat fokus på huvudfrågan?
Österlen • Publicerad 21 januari 2021
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Nord eller syd? Många har synpunkter på hur gång- och cykelvägen mellan Hammar och Skillinge ska dras. Efter samrådsmötet som hölls den 19 juni talade YA med några som vill att den istället ska dras söder om kustvägen. På bild är Ingegerd Mejare, Martin Andersson, Fredrik Larsson, Thorsten Larsson, Torsten Thuresson och Tommy Lindström.
Nord eller syd? Många har synpunkter på hur gång- och cykelvägen mellan Hammar och Skillinge ska dras. Efter samrådsmötet som hölls den 19 juni talade YA med några som vill att den istället ska dras söder om kustvägen. På bild är Ingegerd Mejare, Martin Andersson, Fredrik Larsson, Thorsten Larsson, Torsten Thuresson och Tommy Lindström.Foto: Fredrik Sjöstrand

Uppdraget är inte att skapa en trafiksäker miljö för cykelpendling till jobbet utan syftet är att stimulera cykelturism och friluftsliv.

Därmed är det i hela Simrishamns och Ystads kommuners, turistnäringens och skattebetalares intresse att ställa frågan: Hur ska en cykelled utformas för att uppfylla sydkustledens syfte?

Annons

Jag rekommenderar alla att gå in på Region Skånes hemsida och se hur Sydost- och Sydkustleden beskrivs i text och bild. Intressantast är vad man inte får se.

Man undviker till exempel nogsamt bilder på sträckan Haväng-Kivik eller någon annan etapp där cykelvägen ligger i direkt anslutning till trafikerad bilväg. Varför?

Kan det vara så enkelt att en sådan cykelväg inte är attraktiv för cykelturism och friluftsliv och bilder på verkligheten är dålig reklam?

Varför ska då Trafikverket och kommunerna lägga ytterligare mångmiljonbelopp på att skapa en oattraktiv cykelväg i en av de vackraste delarna av Sverige–Österlen?

När man anlägger en cykelväg längs kustvägens norra sida gör man inte bara stora ingrepp på fornlämningar, jordbruksmark och näringsidkares verksamheter. Man styr också cyklisterna till samma få nerfarter till stranden som bilarna tar.

Efter den gångna sommarens trafikkaos borde man göra allt för att hitta sätt för turister att upptäcka de nästan tomma stränderna mellan tillfartsvägarna.

Med cykel på södra sidans småvägar längs kusten och genom stilla och naturskön skog, utan avgaser och buller, hittar man lätt till dessa pärlor.

Måhända är det för sent att ändra beslut och ingångna avtal. Måhända sätter föråldrade, byråkratiska lagar och regler stopp för alternativen.

Men många kommer att skaka på huvudet om några år och undra – hur tänkte de?

Lotta Hildebrand, Simrishamn

Annons
Annons
Annons
Annons