Nyheter

Dahlström funderar och flanerar/Fredag

Hotet mot folkhälsan är något helt annat
Nyheter • Publicerad 6 februari 2003

En konsekvens av vårt medlemskap i EU är att det nu är fritt fram för reklam för vin och sprit i tidningar. Det slog en domstol fast härom dagen. Och det gläder förstås utgivarna av glättade veckotidningar, som för övrigt har publicerat vinannonser på trots sedan månader. När en sådan här sak händer i Sverige får vi höra många märkliga saker från olika munnar. Det stora skriet härom dagen var att vinannonserna är ett hot mot folkhälsan. Företrädare för olika folkhälsoinstitutioner stod i tv och förfasade sig. Vissa politiker likaså. Jag gick och köpte några veckotidningar för att se hur reklamen egentligen ser ut. För att försöka förstå på vilket sätt de skulle hota vår folkhälsa. Det är exklusiva, eleganta och påkostade annonser för dyra, fina champagner, årgångsviner och aperitifer. Visst ser dryckerna inbjudande ut men annonserna signalerar en livsstil som präglas av stort, ekonomiskt välstånd. Det här är ingen dricka för oss vanliga löntagare. Mer än kanske någon gång per år. Jag har svårt att se hur dessa annonser skulle kunna vara en ingång till alkoholmissbruk - jag tror knappast att den ensamma mamman, den arbetsskadade mannen eller den arbetslöse börjar kröka efter att ha sett en urtjusig kvinna läppja på en pernod i en annons. Att en del av dessa människor, och andra, dricker har helt andra skäl. Och de skälen lär inte påverkas av en annons vara eller icke vara. Men kan inte sådana här flotta annonser legitimera drickandet för den unga generationen? Jo, ungefär i samma grad som att se vuxna dricka på krogen, hemma på födelsedagsfesten, på teatern, på film och så vidare. Och att tro att en glassig annons för champagne à 450 kronor flaskan kan konkurrera med dokusåpornas influenser på våra unga är bara korkat. Jag har sett två reprisavsnitt av Big Brother. Där handlade det bara om att supa. Inte att dricka fint, som i annonserna, utan att supa! Deltagarna var i stort sett packade hela tiden och många av deras konflikter var tydligt relaterade till fyllet. Nej, möjligen kan dessa nu lagliga annonser få fina damen att byta skumpasort för att hänga med i trenden men att hävda att de skulle hota folkhälsan är bara hyckleri med de stora skygglapparna på. Försök utröna varför Jeppe super och gör något åt anledningen så kanske vi kommer någonstans. Klart vi hörs! Robert Dahlström, 0411-645 53 robert.dahlstrom@allehandasyd.se

Robert Dahlström robert.dahlstrom@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.