Inga "grisbåtar" i Östersjön
När den stora oljetankern Prestige i november sjönk utanför Spaniens kust inträffande en av de största oljekatastroferna i Europa under modern tid. 50 mil spansk kust förstördes av kletig tjockolja, med oöverblickbara konsekvenser för fiske-, fågel- och djurliv samt för naturen i sin helhet. Den drabbade kuststräckan motsvarar avståndet mellan Stockholm och Skåne. Prestige sjönk på 3500 meters djup utanför den spanska Atlantkusten och omkring en tiondel av lasten läckte ut. Man kan och bör fråga sig vad som hänt om hon sjunkit i Östersjön, där hon befann sig 14 dagar tidigare. Risken är nämligen stor att katastrofen i det grunda Östersjön, där utspädningseffekten inte är så stor, hade kunnat bli oändligt mycket större. En stor del av Östersjöns kuster hade kunnat komma att bli drabbade, vilket hade resulterat i oöverskådliga ekologiska konsekvenser, utslagning av fiske, drabbad turism och mycket mer. För att få fart på frågan har nu riksdagens miljö- och jordbruksutskott enhälligt tvingat fram ett beslut som innebär att om inget händer skall Sverige ensidigt starta arbetet med att klassa Östersjön som en särskilt skyddad zon. Och på EU-nivån har parlamentet dragit igång ett arbete om skärpta regler för att uppnå liknande resultat. Men ånyo är svensk regering snarare släpvagn än lokomotiv. Den finske presidenten, statsministern och kommunikationsministern har gjort betydande offentliga ansträngningar för att reda ut problemen men dessvärre blivit bryskt bemötta av sina ryska kollegor. Och var fanns då den svenska regeringens stöd? Medan socialdemokraterna ser på eller i bästa fall grimaserar, stävar oljetankern Stemnista fram genom packisen i Finska viken med 110 000 ton olja i lasten. Medan regeringen vill avvakta förbud mot undermåliga fartyg i svenska vatten står ett annat tankfartyg på grund i Kattegatt. Medan regeringen säger nej till att klassa vårt hav som särskilt skyddat havsområde sätts den nya gigantiska oljeterminalen i Primorsk i full drift. Den avvaktande inställningen är svår att begripa. Vi som bor kring Östersjön utsätts med rådande regler dagligen för hot. Samtidigt finns det mycket som Sverige kan göra för att radikalt förbättra situationen. Några exempel: - Införa ett förbud mot gamla oljetankers med enkelskrov. - Klassa Östersjön som ett särskilt skyddat havsområde. Detta utan att invänta en enhällighet från andra länder. - Stoppa fartyg med dålig isklass. - Höja böterna för oljedumpning. - Vägra olämpliga båtar att angöra svenska hamnar och raffinaderier, och arbeta för att detta skall bli en europeisk ståndpunkt. - Öka trycket på verklig kontroll av underhåll och säkerhet på fartyg. Den som förhåller sig passiv i denna ödesfråga bär ett tungt ansvar den dag olyckan är ett faktum. Och det gäller inte bara tjockoljetransporter, utan även kemikalier och mycket annat.