Erika Lillö: Konsten, kulturen, kyrktuppen – och Ture
Skillinge i september. Han sitter på tornet. Högt upp med en god utsikt över byn. Han kallas för den röda hanen och är en tupp. En symbol för den farliga elden. Han symboliserar vaksamhet och beredskap för att bekämpa eldsvådor och andra situationer som kan drabba ett samhälle.
Han är mycket stilig där han sitter. På samma plats sedan många år.
Kanske kom han på plats redan när brandstationen byggdes 1933–1935. Även om jag ser Eldtuppen från mitt hus varje dag så är det Kyrktuppen jag känner bäst. Tuppen som sitter i spiran på kyrktornets topp. Oftast är kyrktuppen gjord i kopparplåt och förgylld, en vindflöjel som vänder sig efter vinden. Kyrktuppen en kyrkväktare som liksom brandtuppen vakar, vakar över församlingen sin.
Under medeltiden blev kyrktuppar vanliga i Europa. I Sverige har dessa tuppar funnits sedan 1500-talet. Äldsta tuppen lär finnas i Värmland och totalt kröner kyrktuppen 600 kyrktorn runt om i Sverige.
Varje gång Ture, snart tre år gammal, kommer till Skillinge vill han läsa en bok om djur. Det är ett djur per sida och varje sida har en fråga ställd till barnet, till exempel ”Hur låter katten?” eller ”Hur låter kon?”. Och när vi kommer till tuppen så lär jag Ture att tuppen säger ”Kuckeliku klockan är sju. Kuckeliku!” (Klockan är sju är en Walt Disneyfilm från 1938. Därav uttrycket: Kuckeliku…)
Kyrktuppen är ett av många konstverk. Påminner oss om att solen varje dag går upp över våra liv. Kyrktuppen står för hopp. Hur mörkt det än är nu kommer ljuset snart att bryta fram. Inom den kristna tron påminner tuppen oss också om Petrus svek. Innan tuppen gal tre gånger förnekade Petrus att han kände Jesus. Men trots förnekelsen fick Petrus en ny chans. Även våra liv har ett värde trots om vi gör fel, sviker, misslyckas. Vi får hela tiden nya chanser.
Är religion och konst samma andas barn? Det var en av rubrikerna för ett forskningsprojekt vid Lunds universitet för några år sedan. Projektet ville undersöka hur den religiösa upplevelsen hör samman med den estetiska upplevelsen.
Historiskt sett har det alltid funnits kopplingar mellan den estetiska och den religiösa erfarenheten. Många söker andlighet i det estetiska. Vi brukar ju säga att den femte evangelisten är Johann Sebastian Bach.
Konst och kulturella uttryck väcker känslor inom oss. Konsten har många språk. Konsten säger något om vår historia, vår samtid, ger sin bild av viktiga samhällsfrågor, hjälper oss att förstå och begripa oss själva och det som händer runt omkring oss i världen. Konsten kan trösta oss, vara ett sällskap, ge oss hemkänsla, trygghet. Konsten talar direkt till våra sinnen.
Ett samhälle utan konst är ett farligt samhälle. Konsten skapar sinnliga upplevelser och rikare gemensamma rum. Den bidrar till nya perspektiv och innovationskraft. Konst är också ett rent nöje och njutning. Är religion och konst samma andas barn? Ja, i högsta grad.