Bra snurr i drömgaraget
När Henrik Hagman startade Österlens Bilvård intill sitt hem i Löderup för tre och ett halvt år sedan var han redan en erfaren bilpolerare efter att länge ha varit ”the go-to guy” i bekantskapskretsen.
Fröet såddes redan när den nu 48-årige Henrik Hagman gick i nionde klass och var på väg hem med bussen. Då fick han syn på en Plymouth Cuda och föll pladask. Han skrev ner registreringsnumret och sparade det. När han några år senare hade fått körkort, ringde han upp ägaren. Bilen visade sig vara till salu.
– Jag köpte den och byggde om den till en dragracingbil. Den var svart men inte så fin i lacken, så jag putsade upp den och gjorde iordning den ordentligt. Jag fick till och med tag på lite proffsprodukter, vilket inte var så lätt på den tiden. Efter det ville polarna att jag skulle polera deras bilar också. Där startade det. Sedan blev det mer och mer, säger Henrik Hagman.
Att han över två decennier senare slutligen formaliserade verksamheten i ett företag var ett naturligt steg, för vid det laget hade det hunnit rulla igång på allvar.
Glädjen i att hela tiden försöka bli bättre och överträffa sig själv har hela tiden varit Henrik Hagmans främsta drivkraft, inte ekonomisk vinning. Så han satte upp en relativt modest målsättning för hur mycket bilvården skulle omsätta under det första året. Det blev dubbelt så mycket.
Den summan har i sin tur fyrfaldigats fram till i dag. Men verksamheten är och förblir en givande – och numera också lönande – hobby.
Henrik Hagman jobbar heltid som reparatör och säljare i en järnaffär och lägger sedan lika många, om inte fler, timmar varje vecka på att tvätta, polera, vaxa, lackskydda och behandla bilar, ibland till långt in på småtimmarna.
20-årige sonen Erik, som också har ett stort bil- och motorintresse, hjälper gärna till när han kan och Henrik Hagman får även lite ideell handräckning med den invändiga rekonditioneringen av kompisar som han själv har hjälpt på olika sätt genom åren.
Att satsa fullt ut på företaget har däremot aldrig varit något alternativ. Det får räcka med möjligheten att ta tjänstledigt en dag i veckan, när det är lågsäsong på jobbet.
– Jag tycker att det här är så fruktansvärt roligt, men om jag ska leva på det måste jag prestera en bil om dagen för att det ska gå ihop. Det klarar inte jag, för jag är lite av en pedant och vill lägga ner ordentligt med tid på varje bil. Det där lilla extra skulle jag inte ha möjlighet att göra och då skulle det roliga försvinna.
Det pedantiska draget går igen i både hur verksamheten är strukturerad och hur garaget är organiserat.
Varje bil tas i tur och ordning och återlämnas till kunden i utlovat skick på utlovad tid. Allt hänger på sin plats. Allt är rent och prydligt. Golvet moppas varje söndag. Miljö- och säkerhetstänkandet är stort. När miljö- och hälsoinspektörerna kom på besök fick verksamheten inte en enda anmärkning, utan snarare plus i kanten.
Det enda ”skitiga” skulle möjligen vara musiken som dundrar ur högtalarna, när Henrik Hagman väl står ensam i garaget: Motörhead, Metallica och annan klassisk heavy metal.
För sex år sedan var garaget bara 60 kvadratmeter stort och Henrik Hagman började känna att det var för trångt. På den tiden jobbade han i en bygghandel, som tillverkade färdiga väggar och takstolar. Med dessa som utgångspunkt började han skissa på sitt drömgarage.
Att få bygglov gick betydligt smidigare än vad han trodde. I dag har han 115 kvadratmeter att röra sig på, i en byggnad som är mer isolerad än bostadshuset. Takhöjden är också anpassad efter verksamheten.
– Jag har en grej som jag alltid gör innan jag lämnar ifrån mig en bil: jag lyfter upp den ända upp i taket och går in under för att se att där inte är någonting. Man vet ju aldrig. En plåt kan vara lös eller så kan avgassystemet sitta löst. Det kan droppa glykol eller olja. Om jag ser det säger jag till kunden. Det är bara en fix idé som har hängt med sedan jag körde dragracing. Man ska alltid hissa upp och titta.
/Faktaruta, rubrik/
Henrik Hagman tipsar:
Så skyddar du din bil under vintern
/Faktaruta, brödtext/
• När du tvättar bilen, gör det ordentligt, gärna med kallavfettning och flygrostbehandling. Halvblaskiga tvättar löser bara upp saltet utan att ta bort det och då blir det ännu värre. Det är bättre att tvätta rejält en gång i månaden än halvhjärtat två gånger i månaden.
• Spola hjulhusen noga, gärna med alkalisk avfettning.
• Se till att du har gummimattor invändigt och inte bara tygmattor. Då blir det lättare att hålla rent.
• Lägg gärna på en topcoat efter noggrann rengöring och polering. Då blir bilen bra förberedd för saltiga och leriga skånska vintervägar.
• Tänk också på att alltid tvätta bilen på platser avsedda för biltvätt, inte på garageuppfarten eller på gatan.