Annons
Feature

Bra snurr i drömgaraget

Vid sidan av sin heltidsanställning i en järnhandel jobbar Henrik Hagman mer än heltid med sitt företag Österlens Bilvård och har ökat omsättningen med 300 procent på tre år. Men det är och förblir en hobby. Han älskar verkligen att polera bilar. Därför får det inte bli ett måste.
Löderup • Publicerad 14 januari 2020
Det är aldrig försent att börja ta väl hand om sin bil, menar Henrik Hagman på Österlens Bilvård. Även hårt åtgångna bilar, där år av slitage syns tydligt i lacken, går att få i fint skick, även om det förstås kräver lite mer arbete än på en bil som precis har lämnat fabriken.
Det är aldrig försent att börja ta väl hand om sin bil, menar Henrik Hagman på Österlens Bilvård. Även hårt åtgångna bilar, där år av slitage syns tydligt i lacken, går att få i fint skick, även om det förstås kräver lite mer arbete än på en bil som precis har lämnat fabriken.Foto: Johan Bentzel

När Henrik Hagman startade Österlens Bilvård intill sitt hem i Löderup för tre och ett halvt år sedan var han redan en erfaren bilpolerare efter att länge ha varit ”the go-to guy” i bekantskapskretsen.

Fröet såddes redan när den nu 48-årige Henrik Hagman gick i nionde klass och var på väg hem med bussen. Då fick han syn på en Plymouth Cuda och föll pladask. Han skrev ner registreringsnumret och sparade det. När han några år senare hade fått körkort, ringde han upp ägaren. Bilen visade sig vara till salu.

Noggrannhet är a och o. Med det här mindre poleringsverktyget kommer Henrik Hagman åt kring och under handtagen.
Noggrannhet är a och o. Med det här mindre poleringsverktyget kommer Henrik Hagman åt kring och under handtagen.Foto: Johan Bentzel
Annons

– Jag köpte den och byggde om den till en dragracingbil. Den var svart men inte så fin i lacken, så jag putsade upp den och gjorde iordning den ordentligt. Jag fick till och med tag på lite proffsprodukter, vilket inte var så lätt på den tiden. Efter det ville polarna att jag skulle polera deras bilar också. Där startade det. Sedan blev det mer och mer, säger Henrik Hagman.

Att han över två decennier senare slutligen formaliserade verksamheten i ett företag var ett naturligt steg, för vid det laget hade det hunnit rulla igång på allvar.

Glädjen i att hela tiden försöka bli bättre och överträffa sig själv har hela tiden varit Henrik Hagmans främsta drivkraft, inte ekonomisk vinning. Så han satte upp en relativt modest målsättning för hur mycket bilvården skulle omsätta under det första året. Det blev dubbelt så mycket.

Henrik Hagman sätter alltid på fem ”ärtor” medel på polerskivan innan han drar igång. Då tar det överallt, förklarar han.
Henrik Hagman sätter alltid på fem ”ärtor” medel på polerskivan innan han drar igång. Då tar det överallt, förklarar han.Foto: Johan Bentzel

Den summan har i sin tur fyrfaldigats fram till i dag. Men verksamheten är och förblir en givande – och numera också lönande – hobby.

Henrik Hagman jobbar heltid som reparatör och säljare i en järnaffär och lägger sedan lika många, om inte fler, timmar varje vecka på att tvätta, polera, vaxa, lackskydda och behandla bilar, ibland till långt in på småtimmarna.

20-årige sonen Erik, som också har ett stort bil- och motorintresse, hjälper gärna till när han kan och Henrik Hagman får även lite ideell handräckning med den invändiga rekonditioneringen av kompisar som han själv har hjälpt på olika sätt genom åren.

Österlens Bilvård saluför även en del semiproffsprodukter till personer som hellre sköter bilvården på egen hand, en försäljning som har ökat med 41 procent på två år. Henrik Hagman kan med sin expertis hjälpa till så att kunden går därifrån med rätt produkter. En svart bil ska till exempel inte poleras med samma medel som en vit.
Österlens Bilvård saluför även en del semiproffsprodukter till personer som hellre sköter bilvården på egen hand, en försäljning som har ökat med 41 procent på två år. Henrik Hagman kan med sin expertis hjälpa till så att kunden går därifrån med rätt produkter. En svart bil ska till exempel inte poleras med samma medel som en vit.Foto: Johan Bentzel

Att satsa fullt ut på företaget har däremot aldrig varit något alternativ. Det får räcka med möjligheten att ta tjänstledigt en dag i veckan, när det är lågsäsong på jobbet.

– Jag tycker att det här är så fruktansvärt roligt, men om jag ska leva på det måste jag prestera en bil om dagen för att det ska gå ihop. Det klarar inte jag, för jag är lite av en pedant och vill lägga ner ordentligt med tid på varje bil. Det där lilla extra skulle jag inte ha möjlighet att göra och då skulle det roliga försvinna.

Det pedantiska draget går igen i både hur verksamheten är strukturerad och hur garaget är organiserat.

Varje bil tas i tur och ordning och återlämnas till kunden i utlovat skick på utlovad tid. Allt hänger på sin plats. Allt är rent och prydligt. Golvet moppas varje söndag. Miljö- och säkerhetstänkandet är stort. När miljö- och hälsoinspektörerna kom på besök fick verksamheten inte en enda anmärkning, utan snarare plus i kanten.

Annons

Det enda ”skitiga” skulle möjligen vara musiken som dundrar ur högtalarna, när Henrik Hagman väl står ensam i garaget: Motörhead, Metallica och annan klassisk heavy metal.

För sex år sedan var garaget bara 60 kvadratmeter stort och Henrik Hagman började känna att det var för trångt. På den tiden jobbade han i en bygghandel, som tillverkade färdiga väggar och takstolar. Med dessa som utgångspunkt började han skissa på sitt drömgarage.

Att få bygglov gick betydligt smidigare än vad han trodde. I dag har han 115 kvadratmeter att röra sig på, i en byggnad som är mer isolerad än bostadshuset. Takhöjden är också anpassad efter verksamheten.

– Jag har en grej som jag alltid gör innan jag lämnar ifrån mig en bil: jag lyfter upp den ända upp i taket och går in under för att se att där inte är någonting. Man vet ju aldrig. En plåt kan vara lös eller så kan avgassystemet sitta löst. Det kan droppa glykol eller olja. Om jag ser det säger jag till kunden. Det är bara en fix idé som har hängt med sedan jag körde dragracing. Man ska alltid hissa upp och titta.

/Faktaruta, rubrik/

Henrik Hagman tipsar:

Så skyddar du din bil under vintern

/Faktaruta, brödtext/

• När du tvättar bilen, gör det ordentligt, gärna med kallavfettning och flygrostbehandling. Halvblaskiga tvättar löser bara upp saltet utan att ta bort det och då blir det ännu värre. Det är bättre att tvätta rejält en gång i månaden än halvhjärtat två gånger i månaden.

Annons

• Spola hjulhusen noga, gärna med alkalisk avfettning.

• Se till att du har gummimattor invändigt och inte bara tygmattor. Då blir det lättare att hålla rent.

• Lägg gärna på en topcoat efter noggrann rengöring och polering. Då blir bilen bra förberedd för saltiga och leriga skånska vintervägar.

• Tänk också på att alltid tvätta bilen på platser avsedda för biltvätt, inte på garageuppfarten eller på gatan.

Johan BentzelSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons