unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Mer plats för yngre krafter på Gärsnäs bil

Förändringens vindar blåser på Gärsnäs Bil, om än en ganska mild bris. Grundaren Bengt Malmkvist tar ett litet steg tillbaka till förmån för sina söner, samtidigt som en av de anställda tar över verkstaden, men mycket är sig fortfarande likt.
Framöver ansvarar Axel Pileboda för verkstaden intill Gärsnäs Bil och driver den som ett eget aktiebolag. Det betyder att han också tar över ansvaret för personalen. Polerarna stannar inom Gärsnäs Bil, men verkstadspersonalen följer med in i det nybildade bolaget, som hyr halva verkstadslokalen för sin verksamhet.
Framöver ansvarar Axel Pileboda för verkstaden intill Gärsnäs Bil och driver den som ett eget aktiebolag. Det betyder att han också tar över ansvaret för personalen. Polerarna stannar inom Gärsnäs Bil, men verkstadspersonalen följer med in i det nybildade bolaget, som hyr halva verkstadslokalen för sin verksamhet.
Foto: Johan Bentzel

Generationsskiftet på Gärsnäs Bil är på väg in i en andra fas. Från och med årsskiftet kommer grundaren och delägaren Bengt Malmkvist bara att jobba helger, medan hans två söner Max och Axel Malmkvist får mer ansvar för försäljningen övriga dagar.

– Jag har många trogna kunder som jag inte vill släppa helt. Då är det ju bra att de vet om att jag är här på helgen. Men jag har hållit på i 30 år och livet är kort, så det är tid nu. Det har hänt rätt mycket under de här åren. När jag började i slutet på 80-talet tog en nybilsleverans knappt fem minuter. Man fick på sin höjd gå igenom elhissar, centrallås och AC. I dag tar det mellan 30 minuter och en timme, säger han med ett skratt.

Gärsnäs Bils yngsta förmågor, bröderna Axel och Max Malmkvist, flankeras av delägarna Bengt Malmkvist och PG Larsson. De är ett tajt team, som trivs bra ihop. De två bröderna övertar successivt allt mer av ansvaret, inte minst nu när fadern vid årsskiftet trappar ner till att enbart jobba helger.
Gärsnäs Bils yngsta förmågor, bröderna Axel och Max Malmkvist, flankeras av delägarna Bengt Malmkvist och PG Larsson. De är ett tajt team, som trivs bra ihop. De två bröderna övertar successivt allt mer av ansvaret, inte minst nu när fadern vid årsskiftet trappar ner till att enbart jobba helger.
Foto: Johan Bentzel

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på ystadsallehanda.se, appen MinYA och e-tidning mån-lör. Endast 79 kr första månaden! (ord pris 199 kr)

Något ägarbyte är det däremot inte tal om än. Det lär dröja innan processen har nått dithän. Bengt Malmkvist fortsätter att ansvara för firmans digra pappersarbete ett bra tag till.

Han är trots allt bara 57 år, understryker han. Samtidigt konstaterar han att han i många år har jobbat 65 timmar i veckan, så i ren arbetstid är han redan långt förbi pensionsåldern.

– Det finns mer i livet än att bara jobba, jobba och jobba. Planen har funnits länge, men bitarna har inte fallit på plats förrän nu.

Bengt Malmkvists mångårige kollega PG Larsson, som började som anställd men sedan länge också är delägare, är i allra högsta grad kvar i verksamheten. Han jobbar för närvarande fyradagarsvecka och ser ingen anledning att trappa ner ytterligare.

Han trivs bra med sina yngre kollegor, som han beskriver som ”bra pågar”, och har inga problem med att de tar över en och annan kund.

– Det viktigaste är helheten och att vi inte tappar kunder till andra bilfirmor, säger han.

Max Malmkvist har varit heltidsanställd på Gärsnäs Bil sedan två år tillbaka och har redan hunnit sätta sig in i både det ena och det andra. Men nya tider stundar. Bilbranschen är på väg in i en stor omvälvning, bland annat med ett förändrat skattesystem och en fortsatt satsning på elbilar. Förändringarna är egentligen bara i sin linda.

Bröderna Malmkvist trivs ihop och ser fram emot att jobba tillsammans länge. Än så länge är Axel Malmkvist mest intresserad av själva försäljningsbiten, medan den lite mer erfarne Max Malmkvist känner sig redo att även axla en lite mer administrativ roll.
Bröderna Malmkvist trivs ihop och ser fram emot att jobba tillsammans länge. Än så länge är Axel Malmkvist mest intresserad av själva försäljningsbiten, medan den lite mer erfarne Max Malmkvist känner sig redo att även axla en lite mer administrativ roll.
Foto: Johan Bentzel

Exakt vad det kommer att betyda för marknaden är oklart och det gäller att hänga med i alla de svängar som väntar runt hörnet. Det är både spännande och osäkert, konstaterar Max Malmkvist med en passning till lillebror Axel, som har kommit in mitt i denna brytningstid.

– Det är en väldigt speciell tid för honom att komma in och börja jobba. Ingen vet riktigt vad som ska hända. De kommande tio åren kommer att bjuda på många förändringar. Men bilbranschen har varit i många liknande kriser förut och har alltid tagit sig igenom dem på något sätt, säger Max Malmkvist.

Axel Malmkvist tar det hela med ro och ser fram emot de utmaningar som väntar. Han tycker om att möta kunderna och lägger ner mycket energi på försäljningsbiten. Han kom in på allvar först i somras efter studenten men jobbade som hallvärd redan under studietiden.

– Det kändes självklart att börja här. Jag har alltid tyckt om bilar. Det går också hur bra som helst att jobba med brorsan. Vi kommer bra överens, säger han.

En stor förändring som sker redan nu i december är att Gärsnäs Bil knoppar av sin verkstad till en av de anställda. Axel Pileboda tar över ägarskapet men driver i övrigt verksamheten vidare precis som vanligt.

För Gärsnäs Bils del innebär det att mer kraft och energi kan ägnas åt försäljningen och att då också möta de många utmaningar som nämns ovan. För kunderna blir det däremot ingen märkbar skillnad. Försäljning och verkstad har ett fortsatt nära samarbete. Om något lär det bli bättre, när båda verksamheterna kan koncentrera sig på just sitt område.

– Pappersarbetet tar så mycket tid i dag. Därför är det rätt bra att dela upp det, så man får mer tid till kärnverksamheten. Det blir ju också en extra sporre för Axel Pileboda att få driva något eget, säger Bengt Malmkvist.

Den nye verkstadsägaren har mycket att sätta sig in i. Samtidigt är han inte en novis när det gäller företagande. Innan Axel Pileboda anställdes på Gärsnäs Bil för tre år sedan drev han enskild firma, dels med en verkstad på sin egen gård, dels genom att hyra ut sin tjänster till andra bilverkstäder.

Det här är visserligen på en annan nivå, med ansvar även för anställda, men han har bra stöd av sina tidigare arbetsgivare, betonar han.

– Det är rätt stort för mig, men det är bra att det redan är en väl inarbetad verksamhet. Vi kommer att vara tre personer här i verkstaden till att börja med. Förhoppningsvis kan vi bli fler så småningom.