unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Michelsens bil först i Europa med nytt Volkswagenkoncept

Michelsens Bils ombyggda och nyinvigda anläggning på Syrénvägen är den första i sitt slag i Europa och innebär också att Volkswagen nu finns i Ystad.
Jan Bergh, chef för Volkswagens återförsäljarutveckling, samspråkar med Michelsens Bils vd Maria Adolfsson under invigningen av de ombyggda lokalerna på Syrénvägen. Han berättar hur imponerad han är av anläggningens utformning.
Jan Bergh, chef för Volkswagens återförsäljarutveckling, samspråkar med Michelsens Bils vd Maria Adolfsson under invigningen av de ombyggda lokalerna på Syrénvägen. Han berättar hur imponerad han är av anläggningens utformning.
Foto: Johan Bentzel

Den röda mattan är utrullad och marschallerna fladdrar stillsamt i den svaga kvällsbrisen. Champagneglas och salta pinnar står uppradade vid entrén. Gästerna börjar anlända och surret av glada och uppspelta röster blir allt högre.

Det är officiell invigningsmiddag av den ombyggda anläggningen på Syrénvägen, som en gång hyste Ysta Bilcenter men som från och med nu är helt vigd åt Volkswagen.

Det betyder att det äntligen finns en auktoriserad återförsäljare av bilmärket i Ystad. Anläggningen passar väl in i området, där Michelsens Bil sedan länge bedriver både sin Skoda- och Audiförsäljning.

Den röda mattan är utrullad på invigningskvällen och Joakim Käck, märkeschef för Volkswagen på Michelsens Bil, tar emot vid entrén. Han har stora förhoppningar på den nya anläggningen, där han kommer att tillbringa delar av sin arbetstid. Han ansvarar ju även för försäljningen i Tomelilla.
Den röda mattan är utrullad på invigningskvällen och Joakim Käck, märkeschef för Volkswagen på Michelsens Bil, tar emot vid entrén. Han har stora förhoppningar på den nya anläggningen, där han kommer att tillbringa delar av sin arbetstid. Han ansvarar ju även för försäljningen i Tomelilla.
Foto: Johan Bentzel

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på ystadsallehanda.se, appen MinYA och e-tidning mån-lör. Endast 79 kr första månaden! (ord pris 199 kr)

– Vi vill expandera på det här hållet och få möjlighet att serva våra kunder här. Vi ser väldigt ljust på detta, säger Joakim Käck, ansvarig märkeschef för Volkswagen på Michelsens Bil.

Vita dukar har bretts ut över långborden, som för kvällen har trängt undan bilarna från nybilshallen. Det är dukat för 72 personer. 70 personer står på gästlistan: Michelsens Bils egna medarbetare, representanter för Volkswagen, samarbetspartners och kunder.

Jan Bergh, chef för Volkswagens återförsäljarutveckling, vandrar betagen runt i de stilfulla och moderna lokalerna.

– Jag är helt lyrisk! Det här är den första anläggningen i Europa som bygger på vårt nya koncept, säger han.

Volkswagen har tydliga riktlinjer för hur de auktoriserade återförsäljarna ska utforma sina lokaler, men att följa dessa fullt ut skulle bli oerhört dyrt för en anläggning som den i Ystad.

För ungefär ett år sedan presenterades därför planer på en nedskalad variant, ett så kallat Scaled Full Function-koncept, anpassat just för de mindre anläggningarna.

Michelsens Bils vd Maria Adolfsson hakade på direkt och högg tag i Jan Bergh för att uttrycka sitt intresse. Det är därför Ystad är först ut på den här kontinenten.

Levande ljus, bubbel, bilar och mingel – Michelsens Bil firar sin nya anläggning i Ystad.
Levande ljus, bubbel, bilar och mingel – Michelsens Bil firar sin nya anläggning i Ystad.
Foto: Johan Bentzel

Och fort har det gått. Byggprocessen tog inte ens tre månader. Jan Bergh är imponerad av både farten och utförandet.

– Vi är superstolta. Man har gjort det på ett fantastiskt sätt. Det är jättekul. Man har fångat känslan som finns på våra stora anläggningar. Störst fjäder i hatten är det ju för Ystad och Michelsens Bil, men givetvis även för oss, att vi nu kan presentera detta i nära samarbete med våra strategiska partners, säger han.

Michelsens Bil har också passat på att införa ett annat nytt Volkswagenkoncept: ekonomiservice. Det är service för äldre bilar till ett något lägre pris. Tanken är att därigenom säkerställa och bibehålla en långvarig relation med kunderna.

– I det fallet är man inte först i Europa eller ens i Sverige, men att man gör det samtidigt som allt det här andra stärker verkligen banden ytterligare mellan Volkswagen och Michelsens Bil, säger Jan Bergh.

Den ombyggda anläggningen är inte bara till för nya personbilar. Här finns även plats för transportbilar och begagnade fordon. I lokalerna finns också en renodlad Volkswagenverkstad.

– Vi har avslutat två andra bilmärken, Nissan och BMW, och de som tidigare jobbade med dem skolas nu om till Volkswagen, säger Maria Adolfsson.

Hon betonar att satsningen i Ystad inte påverkar verksamheten i Tomelilla.

– Tomelilla är vår huvudanläggning och den kommer att vara kvar med fullt utbud av alla modeller. Här i Ystad ser vi till att ha det som kunderna efterfrågar. Det stärker den lokala förankringen. Dessutom ser vi att vi når ett större område, när vi finns även här.