Smarta lösningar ger rum för alla märken
Som Motor YA berättade om i förra numret är 2020 ett händelserikt år för Bil-Bengtsson. Utöver att fylla 90 år har företaget en ny anläggning i Simrishamn att glädjas åt.
Den planerade invigningshelgen i början av april kom visserligen av sig på grund av coronariktlinjerna från regeringen och Folkhälsomyndigheten, men i praktiken har verksamheten i Simrishamn redan varit i gång ett tag.
Verkstaden öppnade i fjor och strax efter årsskiftet slog försäljningen upp dörrarna till sina lokaler, som frontar den nya anläggningen ut mot Fabriksgatan i det södra industriområdet.
Bil-Bengtsson är auktoriserad återförsäljare för fyra märken: Volvo, Renault, Dacia och Toyota. Det sistnämnda märket saluförs under firmanamnet Toyota Sydost och är ett nytillskott i Simrishamn, där det tidigare enbart fanns en servicetekniker på plats.
– Här kan vi ge kunderna stora valmöjligheter, både nytt och begagnat samt alla typer av drivlinor: rena elfordon, hybrider samt bensin- och dieselbilar. Det betyder allt från en liten elbil som Renault Zoe till stora bilar som Volvo XC90 och Toyota Land Cruiser, säger Gisela Bengtsson, delägare och marknadsansvarig.
Det är ett uttalat krav från de olika biltillverkarna att hålla försäljningen uppdelad. Dessutom har varje märke sina signalfärger och särskilda stil, som ska genomsyra lokalerna.
Bil-Bengtsson har löst det med tre separata entréer – en för Volvo, en för Toyota samt en för Renault och Dacia – med avskiljande väggar emellan, även om det är öppet i bakänden, så att besökarna med lätthet kan vandra från märke till märke.
På Volvosidan är färgerna nedtonade och sobra. Det är framför allt grått och blått som gäller. I andra änden, där Toyota huserar, går kulörerna i sprakande rött. Mitt emellan dominerar Renaults gröna och gula färger. Dessutom är golvet svart, till skillnad från i övriga delar av försäljningshallen, där det är ljusgrått.
Dacia har ingen separat entré, men utrymmet bredvid Renault är tydligt avskilt och där dominerar bilmärkets klarblå färg på väggarna.
– Det är olika viljor från alla, men det har till slut gått bra att lösa. Det är också det första testet i landet med en något mindre anläggning, där utställningen avviker från standardkonceptet, säger Olov Bengtsson, delägare och fastighetsansvarig.
I stället för att ha många bilar inuti hallen står merparten utomhus, redo för presumtiva kunder att testa. Många kunder är tack vare internet väl pålästa i dag och vet mycket om de olika modellerna redan innan de besöker bilförsäljaren.
– Men det är ju viktigt att få känna köregenskaperna och ofta är det just den pusselbiten man vill ha efter att ha tagit del av den övriga informationen på nätet, säger Gisela Bengtsson.
Bil-Bengtsson har ett starkt miljöengagemang och har tidigare satt upp solceller både i Ystad och Tomelilla. Simrishamnsanläggningen är inget undantag och har en 500 kvadratmeter stor solcellsanläggning på taket.
Det betyder att Bil-Bengtsson nu har totalt cirka 2 000 kvadratmeter solceller och en sammanlagd årlig elproduktion på omkring 370 000 kilowattimmar, som reducerar hela förbrukningen i koncernen med nästan 20 procent, framhåller Olov Bengtsson.
– Vi jobbar även ständigt för att bli ännu bättre och utgår från FN:s 17 globala hållbarhetsmål, som även kretsar kring arbetsmiljö och mångfald. Det är viktigt för oss.
I skrivande stund är det fortfarande oklart när den tänkta invigningshelgen i Simrishamn kan hållas. Men den planerade veteranbilsutställningen, som är tänkt att ingå, byggs upp oavsett och kommer att finnas till beskådan under större delen av året.