unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Vital hundraåring fortfarande i rampljuset

Hundraårsjubilerande Bentley har haft en spännande resa med både stora succéer och kraftiga motgångar. Just nu rider bilmärket på en framgångsvåg. Auto Classica i Ystad har alltid en handfull Bentleybilar till salu och bjuder på ett tvärsnitt av bilmärkets historia.
Arbetet med exklusiva och klassiska bilar är ett ”labour of love”, förklarar Mats Larsson, Auto Classicas grundare och vd, som här står vid en Bentley S1 från 1959. Klassiska bilar är som ett virus, men inget farligt sådant, menar han.
Arbetet med exklusiva och klassiska bilar är ett ”labour of love”, förklarar Mats Larsson, Auto Classicas grundare och vd, som här står vid en Bentley S1 från 1959. Klassiska bilar är som ett virus, men inget farligt sådant, menar han.
Foto: Johan Bentzel

De tre bilarna som står uppradade i solgasset utanför Auto Classica har inte mycket gemensamt mer än namnet och elegansen. De tillhör tre generationer Bentley och skiljer sig markant åt.

Medan den silverskimrande Bentley S1 från 1959 är en ståndsmässig och överdådig representant för bilmärkets 50- och 60-tal, ger den sportiga och smäckra Bentley Continental GT, som introducerades på 2000-talet, en mer nutida bild av bilmärket.

Den sobra Brooklandsmodellen representerar Bentleys 80- och 90-tal, då de föregående decenniernas storvulenhet var något nedtonad, dock utan att tulla på stilfullheten.

Continental GT är snabb och smäcker och skulle absolut vara Caroline Nilssons förstahandsval om hon skulle köpa en Bentley. Som koordinator på Auto Classica är hon dagligen omgiven av klassiska bilar.
Continental GT är snabb och smäcker och skulle absolut vara Caroline Nilssons förstahandsval om hon skulle köpa en Bentley. Som koordinator på Auto Classica är hon dagligen omgiven av klassiska bilar.
Foto: Johan Bentzel

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på ystadsallehanda.se, appen MinYA och e-tidning mån-lör. Endast 79 kr första månaden! (ord pris 199 kr)

– Vi har i regel alltid fyra eller fem Bentleybilar inne och säljer kanske 15 om året. Bentley är ju ingen billig bil, så ofta är köparna lite äldre, säger Auto Classicas vd och grundare Mats Larsson.

Samtidigt betonar han att de olika modellerna skickar olika signaler. S1 och övriga modeller med några år på nacken tilltalar framför allt äldre män, 50-plussare och däröver, medan GT med sin V12-motor och 500 hästar under huven har en annan image.

Inom hiphop-världen är exempelvis GT:an en vanlig accessoar. Unga rappare låter sig gärna fotograferas vid en pimpad Bentley med tonade rutor, udda färger och stora blingbling-hjul.

Brooklandmodellen är en bra representant för Bentleys 80- och 90-tal, den sista tiden då bilmärket fortfarande hängde intimt samman med Rolls-Royce.
Brooklandmodellen är en bra representant för Bentleys 80- och 90-tal, den sista tiden då bilmärket fortfarande hängde intimt samman med Rolls-Royce.
Foto: Johan Bentzel

– Bentley har fått ett väldigt uppsving tack vare GT, som appellerar även till yngre personer. Den har ökat volymerna drastiskt världen över, säger Mats Larsson.

Hundra år har gått sedan Walter Owen Bentley, tillsammans med sin bror Horace Millner Bentley, år 1919 skapade bilmärket som bär hans namn. De tidiga årens framgångar, inte minst på tävlingsbanorna, vändes tyvärr snart till kristider.

Efter Wall Street-kraschen gick luften ur företaget, som såldes till ett anonymt holdingbolag, som snart visade sig tillhöra värsta konkurrenten Rolls-Royce.

Det inledde eran där de två bilmärkena på många vis bara var varianter av varandra. På 80-talet återfick dock Bentley en egen karaktär och tog plats som den dyrare av de två systermärkena.

I år firar Bentley sitt hundraårsjubileum och är starkare än någonsin. Det hade säkert glatt grundaren Walter Owen Bentley, som fick sälja företaget efter kristiderna i början på 30-talet.Bent
I år firar Bentley sitt hundraårsjubileum och är starkare än någonsin. Det hade säkert glatt grundaren Walter Owen Bentley, som fick sälja företaget efter kristiderna i början på 30-talet.Bent
Foto: Johan Bentzel

Efter att bilmärket såldes till Volkswagen för 21 år sedan har framgångarna radat upp sig på allvar igen. Det var under denna nya era som bland annat Continental-modellen lanserades.

– Bentley är riktigt inne i dag, säger Mats Larsson.

Auto Classica har sedan starten 1995 sålt över 7 000 bilar och blandar exklusiva nya bilar med veteranbilar och klassiker av hög kvalitet. Kunderna finns både i Sverige och Europa.

40 av de bilar som står på motormuseet Autoseum i Simrishamn har ägaren Nisse Nilsson införskaffat här, och en vandring genom Auto Classicas lokaler är nästan i sig som en museiupplevelse med skinande blanka klassiker överallt. Några av dem har också varsamt restaurerats i bilfirmans egen verkstad.

– Här är som en bilmässa året runt, säger Mats Larsson.

Den äldre generationen speglar sig i den nya. Bentley S1 reflekteras i bakluckan på Bentley Continental GT.
Den äldre generationen speglar sig i den nya. Bentley S1 reflekteras i bakluckan på Bentley Continental GT.
Foto: Johan Bentzel

Intresset för klassiska bilar är stort och växer hela tiden. Att samla på bilar är inte bara roligt, det är också en bra investering.

Bara den här dagen genomför Auto Classica fyra bilaffärer med veteranbilar.

– Det har blivit mer och mer på senare år. Mats stora intresse är just de här klassiska bilarna och därför är vi duktiga på dem. Det är kul med den stora variationen, säger Caroline Nilsson, koordinator på bilfirman.

Det är något speciellt med äldre modellerna, understryker Mats Larsson, som kallar klassikerna för rullande konstverk.

– Det här är ju bilar som en person har ritat med en penna. Så var och en av dem är nästan en Picasso.