Annons
Insändare

Bernd Rentzing: EU:s villkor för bidrag till hamnbygget i Ystad respektive Polen

Vi har under de senaste veckorna fått rapporter som i positiva ordalag beskriver hamnbygget. Projektet har nu kommit nära sin fulländning med rasande hastighet.
Ystad • Publicerad 15 december 2020
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Polenfärjorna testar det nya färjeläget som byggts i Ystads hamn.Ystad hamn logistik ABHamnutbyggnaden i Ystad
Polenfärjorna testar det nya färjeläget som byggts i Ystads hamn.Ystad hamn logistik ABHamnutbyggnaden i YstadFoto: Ystad hamn logistik

Självklart är vi Ystadsbor glada att allt har gått enligt plan, inga påtagliga hinder som har förändrat tidsschemat för färdigställande av anläggningen, om vi förutsätter att projektets ”fader” rapporterar sanningar och bara sanningar.

Normalt serveras oss ”medfinansiärer” illa genomtänkta önskedrömmar, vars realitet visar sig när projektet är så att säga i hamn. Det gäller framförallt den ekonomiska realiteten. Den kommer oftast till de ansvarigas medvetenhet när fakturan dimper ner på deras skrivbord. Men det är bara en storm som blåser över ganska fort i Ystad.

Annons

Självklart tvingas de ansvariga att offentliggöra fadäsen. Det gör man i vanliga ordalag med förklaringen att kommunens finansiella situation har blivit oroande dålig. Man måste spara på allt.

Jobsbudskap i den stilen regnar i täta skurar över Ystadsbefolkningen. Det bli ramaskri en eller två dagar och sedan är allting glömt.

Kommunens duktige ekonom bokför ett statligt covid-19-bidrag på cirka 60 miljoner kronor, tänkt som kompensation för förhöjda kostnader i samband med pandemin som ett överskott.

Man lovar att överföra 1,9 miljoner till en verksamhet till barnens fromma, innan man öppnar penningslussarna till de otaliga svarta hål som finns enligt kommunens egen redovisning år efter år.

Beträffande bidrag av olika projekt vill jag gärna fråga Ystads hamnchef om ett bidrag till hamnbygget, som kom ifrån Bryssel. Ett par hundra miljoner kronor som skulle delas mellan hamnbyggarna i Ystad och partnern Polen.

Detta bidrag villkorades av EU enligt följande; Polen skulle bygga nya och större fartyg, konstruerade för gasturbindrift, samt behövliga anläggningar i båda destinationshamnarna.

Av dessa storvulna planer blev det ingenting. Polen hävdade att det varken fanns konstruktionsplaner eller ekonomiska möjligheter att bygga dessa fartyg.

Senaste nytt var att anpassa ett 20 år gammalt fartyg genom att både förlänga det och utrusta det med gasturbindrift.

Kommer detta fartyg att sättas i trafik under januari 2021? Finns det landströmsanslutning i båda destinationshamnarna?

Min fråga till hamnchefen Björn Boström: Vad händer om EU:s villkor för bidraget inte betjänas?

Annons

På tal om anpassning och ombyggnad av fartyg som dagligen anlöper Ystad, hur många av dessa har konverterats att anslutas till landström?

Det har varit oroande tyst i dessa frågor under de senaste månader.

Bernd Rentzing, Vallösa

Annons
Annons
Annons
Annons