unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Bertil Fredlund (M): Det är inte på 90-vägar som dödsolyckorna sker

Kommentarer med anledning av Trafikverkets ändrade hastighet på väg 11.
Väg 11 förbi bland annat Röddinge mellan Sjöbo och Tomelilla ska få sänkt hastighet från 90 till 80. Verklingslöst, menar Bertil Fredlund (M).
Väg 11 förbi bland annat Röddinge mellan Sjöbo och Tomelilla ska få sänkt hastighet från 90 till 80. Verklingslöst, menar Bertil Fredlund (M).
Foto: Sprisse Nilsson
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Trafikverkets nollvision slås fast att det är oacceptabelt att vägtrafiken kräver människoliv. Trafikverket sänker därför hastighetsgränsen från 90 kilometer i timmen till 80 på vägar som saknar fysisk mittseparering.

Är Trafikverket ute och cyklar? Har åtgärden någon effekt?

För att svara på detta måste man känna till verkligheten. Man kan undra om myndigheten har läst på. Kör de bara med en standardlösning i hela landet?

Av olycksstatistiken på väg 11 mellan Anklam och Tomelilla där det är 90-väg framgår att ingen dödsolycka inträffat under de senaste tio åren. En dödsolycka som var en singelolycka inträffade 2011 väster om Smedstorp. I övrigt inträffar dödsolyckorna på sträckor med lägre högsta tillåtna hastighet.

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på ystadsallehanda.se, appen MinYA och e-tidning mån-lör. Endast 79 kr första månaden! (ord pris 199 kr)

Olyckor på 90-väg är vanligen måttliga och lindriga och domineras av singelolyckor, upphinnande fordon samt viltolyckor. Kan då dessa undvikas med sänkt hastighet eller med en framtida mittseparering?

Nej det är förmodligen effektivare med den utveckling som sker på fordonssidan med introduktion av förarstöd som upptäcker faror, varnar och aktivt undviker kollision.

Nyttan med att i framtiden förse vägen med mitträcke kan diskuteras. Är det inte en föråldrad teknik och ett slöseri med allmänna medel då förarstödet kan vara effektivare?

Det finns även nackdelar med mittseparering som köbildning bakom långsamtgående fordon och framkomlighet för utryckningsfordon.

Borde inte myndigheten satsa resurser där de kan gör större nytta? Här talar statistiken för åtgärder på andra platser än 90-väg, som korsningar och utfarter där hastigheten redan är mellan 50 och 70 kilometer i timmen. Statistiken från 2018 visar att de helt dominerande dödsolyckorna är singelolyckor på 70-väg.

Trafikverket anger att risken att dödas eller skadas allvarligt utmed vägen kommer att minska med cirka 10–15 procent endast genom att sänka hastighetsgränsen från 90 till 80. Men detta stämmer inte med tillgänglig statistik. Vi kan inte sänka dödligheten under noll.

När det gäller tillgängligheten för dagliga personresor anser Trafikverket att den påverkas marginellt med hastighetssänkningen eftersom alternativa pendlingsmöjligheter finns genom järnvägsförbindelser.

Uttalandet är anmärkningsvärt med tanke på de störningar som den spårbundna trafiken har.

Bertil Fredlund (M)

Skåne-Tranås