GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Birte Sandberg (C): Halvtimmestrafik kan inte dröja till 2035

Hela Skåne ska leva – det var en av parollerna som vi i Centerpartiet gick till val på för två år sedan.
Österlen • Publicerad 7 oktober 2020
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Pågatågen från Malmö till Ystad går varje halvtimme, men bara vartannat tåg fortsätter mot Tomelilla och Simrishamn. Först 2035 kan det bli ändring på detta, men det duger inte, skriver centerpartisterna Birte Sandberg och Mikael Stamming.
Pågatågen från Malmö till Ystad går varje halvtimme, men bara vartannat tåg fortsätter mot Tomelilla och Simrishamn. Först 2035 kan det bli ändring på detta, men det duger inte, skriver centerpartisterna Birte Sandberg och Mikael Stamming.
Foto: Mark Hanlon

För oss är det viktigt och naturligt att hela Skåne ska kunna utvecklas. Som skåning ska du kunna leva, arbeta och studera där du vill.

Vi måste arbeta för att minska tudelningen mellan delarna i vår region. Boende i städer, tätorter och på landsbygden är beroende av varandra. Därför behövs både service och tillväxt i hela Skåne.

Det är därför med förvåning vi läste remissversionen av Region Skånes tågstrategi som skickats ut till de skånska kommunerna. Skånetrafiken har inte ambitionen att ha halvtimmestrafik på Österlen, det vill säga sträckan Ystad – Simrishamn, förrän tidigast 2035.

Det anser vi inte är tillräckligt.

Den aktuella tågbanan har idag ett antal brister som måste åtgärdas för att kunna möjliggöra detta. På vissa delar är den rent utsagt undermålig.

Dessa åtgärder åligger så klart inte varken Region Skåne eller Skånetrafiken. Utan det är staten genom Trafikverket som ansvarar för att möjliggöra detta.

Vissa åtgärder har redan gjort men än återstår mycket för att kunna trafikera med halvtimmestrafik.

Det är viktigt att Trafikverket kan satsa i hela landet för en bättre infrastruktur och på så sätt möjliggöra en än bättre kollektivtrafik.

Enligt beräkningar från Trafikverket så skulle det kosta ungefär 500 miljoner kronor för att skapa de förutsättningar som behövs för halvtimmestrafiken.

Som jämförelse är det nästan lika mycket som staten varje år satsar på färjetrafiken till Gotland, en ö som har färre invånare totalt än Ystad, Tomelilla och Simrishamn tillsammans.

Vi ska självklart inte ta pengar från Gotland, de har sina egna utmaningar och behov vad gäller kollektivtrafik.

Men det visar på att om staten bara skulle vilja så skulle det också gå. Allt för att möjliggöra och skapa ännu bättre förutsättningar för skåningarna som möjliggör utveckling i hela Skåne.

Förbättrad tågtrafik ger möjlighet att pendla för att studera utan att behöva flytta från Österlen.

Vidare ger det också möjlighet för fler att kunna arbetspendla med kollektivtrafik – hela vägen till Malmö och Lund – om man så önskar utan att livspusslet fullständigt havererar.

Det möjliggör i sin tur att fler kan bo och betala skatt i kommunerna på Österlen och därmed får de en än stabilare ekonomi.

Därför måste halvtimmestrafik komma på plats tidigare än 2035 på sträckan mellan Ystad och Simrishamn.

Birte Sandberg (C), Tomelilla, regionråd

Mikael Stamming (C), Malmö, ersättare i regionfullmäktige

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ystadsallehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.