Carl-Eric Carlsson, Hedeskoga: Farlig trafikmiljö en dimmig höstmorgon
Olycksrisken är betydande. Varje dag passerar över 1 000 bilar genom byn.
Tänk er sen samma scenario några år framåt. Då har elevantalet nästan fördubblats och så även biltrafiken. Föräldrarnas rädsla och oro för sina barn är förståelig. Byinnevånarna har protesterat men de styrande har negligerat detta.
Det finns trafikpolitiska beslut som särskilt beskriver att barns trafiksäkerhet ska uppmärksammas. Avhandlingar och litteratur om detta är omfattande.
Har någon barnkonsekvensanalys gjorts? I planförslaget finns ingenting om detta.
Överhuvudtaget saknas nästan allt som gäller riskerna med den föreslagna trafiksituationen. Man försöker också dölja dessa.
När det står att ”med de trafiksäkerhetshöjande åtgärder som föreslås ... kan en god trafiksäkerhet uppnås, häpnar man.
Man skriver också att ”planförslaget innebär att biltrafiken till och från Hedeskoga sannolikt ökar något”. Här har planchefen lyckats med att i svenskt språkbruk ge ordet ”något” en ny innebörd.
I verkligheten är det så att bilismen fördubblas. En kvarts miljon bilar per år är ett tillskott som kommer glädja byborna. Och då har jag inte heller nämnt miljön eller förstöringen av denna som den ökade bilismen medför.
Jag medger att kommunen står inför en svår uppgift i att övertyga den diktatoriska kolossen Trafikverket – som inte ifråga om barnens rätt följer sina egna riktlinjer – om möjligheten att ansluta till Sjöbovägen.
En annan möjlighet är via rondellen söderut. Det skulle kanske gå om viljan finns såväl hos politikerna som naturvårdarna.
För här finns den svåra frågan som måste ställas. Hur värderas barnaliv contra ett mindre ingrepp i grodbeståndet?
Carl-Eric Carlsson
Hedeskoga