unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Christer Akej (M): Hellre gasbilar än elbilar för miljöns skull

Elbilen lyfts alltmera fram som lösningen på utsläppen från transporterna. I debatterna är elbilen det ständiga svaret på hur utsläppen ska minska. Därför har det också blivit beslut om att i särklass subventionera elbilen.
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Tyvärr är det inte så enkelt och det stämmer heller inte om vi ska se till helheten.

De ensidiga förespråkarna för miljöbilen räknar inte med den miljöbelastning som tillverkningen av batterierna ger.

Enbart tillverkningen av batterierna till en elbil gör att det går att köra mer än ett varv kring jordklotet med en bensin eller dieselbil för att ge samma utsläpp.

Elbilsladdare laddare laddstolpe elbil elfordon vulkanus parkering semiladdare. Elbil som laddas i p-huset Vulkanus.
Elbilsladdare laddare laddstolpe elbil elfordon vulkanus parkering semiladdare. Elbil som laddas i p-huset Vulkanus.
Foto: Håkan Rosenqvist

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på ystadsallehanda.se, appen MinYA och e-tidning mån-lör. Endast 79 kr första månaden! (ord pris 199 kr)

Sedan diskuteras om kanske batterierna inte håller lika länge som bilen och ska batterierna bytas ger det då ger ytterligare en omfattande miljöbelastning.

Hur får vi detta? En normal elbil har ett batteri på runt 75 kilowattimmar. Tillverkning av en kilowattimme ger cirka 100 kilo koldioxids belastning Det ger då totalt för bilbatteriet 7 500 kilo koldioxid.

En vanlig dieselbil ger utsläpp runt 150 gram per kilometer. Detta gör att dieselbilen kan köra 5 000 mil motsvarande tillverkningen av elbilens batteri.

Nästa faktor som försvårar för elbilen är att det stundtals finns elbrist i främst södra Sverige. Det gör att skulle elbilen bli en folkbil kan det bli tal om elransonering.

Ser vi i förlängningen att större delen av fordonsflottan skulle drivas på el kräver det byggnation av nya kraftverk för att klara elförsörjningen.

Det finns dock mer som talar mot elbilen. Priset är en faktor. De vanligaste elbilarna kostar över en halv miljon.

Generellt kan sägas att elbilen är dubbelt så dyr som en motsvarande dieselbil. Färre har de ekonomiska möjligheterna att som privatperson kunna köpa en bil i de prisklasserna.

Tillverkningen av batterierna kräver också tillgång till ändliga metaller som Litium, Kobolt som då får brytas. Rimligen vill ingen ha gruvor för detta i Sverige.

Det innebär att det då vältras över till andra delar av världen att förse batterierna i våra elbilar med nödvändiga metaller.

Utifrån alla dessa minuspunkter är det märkligt att elbilen möts så positivt och har blivit så subventionerad.

Biogasen däremot har kommit helt i skymundan. Denna energi som ger en låg miljöbelastning och ingår i kretsloppet.

Överallt både i stad och på landsbygd finns tillgång till produkter för tillverkning av biogas. Speciellt på landet finns stor tillgång till gödsel och växtrester som kan rötas till biogas.

Vi har här råvarorna nära för en närproducerad energi. Tänk vi kan köra våra fordon på våra matrester.

Christer Akej (M), Simrishamn