GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Claes G Kristensson: Snart celebert besök i Ystads hamn

Jag läste nyligen en kort notis i sajten Ferry Shipping News att infrastrukturminister Tomas Eneroth besöker Ystad den 16 maj för att inviga nya färjelägen. Trevligt med ministerbesök. Speciellt om det även kan leda till något konkret som till exempel statliga löften för bättre infrastruktur i anslutning till hamnen.
Ystad • Publicerad fredag 00:30
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Polenfärjor på plats vid den nya kajen i Ystads hamn.
Polenfärjor på plats vid den nya kajen i Ystads hamn.Foto: Carl Johan Engvall

Eneroth var i Trelleborgs hamn i början av april i år vid invigningen av fyra nya färjelägen som då stod helt klara att tas i bruk. Nu är det alltså Ystads tur.

Men nya färjelägen att inviga i Ystad? Då är ministern väldigt sent ute. Det är ju längesen dessa var klara och långt före pandemin. Polferries äldre färjor har tämligen regelbundet anlöpt de två nya färjelägena snart i ett och ett halvt års tid.

I Trelleborg och två veckor efter invigningsceremonin anlöpte den första av TT-Lines 230 meter långa nya Green Ship hamnen och är redan nu insatt på linjen till Swinoujscie. Systerfartyget kommer till hösten.

Ett snarlikt scenario borde det även ha varit i Ystad. Inte minst med tanke på den då till skyarna höjda avsiktsförklaringen från 2016. Då och för snart sex år sen kungjordes att det statsägda rederiet Polferries skulle beställa två nya generationens ropax-färjor. 228 meter långa. Den första färjan beräknades vara i trafik redan 2019 och nästa 2020.

Men det blev, inte helt oväntat, ett misslyckande. De förhärskande vindarna i Ystad hamns yttre hamnbassäng var inte alls vad de involverade hade räknat med. Det visade sig vid de obligatoriska fartygssimuleringarna som genomfördes 2017. De nya färjorna skulle inte längre byggas, planerna helt skrotade – logiskt.

Ett par år senare ansåg hamnledningen tydligen att de nya färjorna på något vis ändå borde finnas kvar trots att framtidsvisionen sprack. De illustrerades därför på ett fotomontage. En färja redan till kaj i Ystads hamn och den andra på väg att angöra.

Som lök på laxen även ett fartyg förtöjt vid Södra Revhuskajen som inte och på långa vägar är klar för några fartygsanlöp ännu. Möjligen är det ett illustrerat bunkerfartyg som ska leverera det miljövänliga drivmedlet flytande naturgas (LNG) till färjorna? Ett särskilt område i hamnen ska ju finnas för detta också.

Infrastrukturministern får säkert en anledning att återkomma när allt klart.

Claes G Kristensson, hamnvän i Ystad

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ystadsallehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.