Insändare

Göran Göransson (KD): Mycket har gått fel kring projektet med cykelvägen

Österlen Artikeln publicerades
Hit men inte längre. Cykelvägen från Ystad tar tvärt slut här några hundra meter innan Hammars by, och fortsättningen ska enligt plan gå på andra sidan – den norra – i fortsättningen mot Löderup och Skillinge.
Foto: Sprisse Nilsson
Hit men inte längre. Cykelvägen från Ystad tar tvärt slut här några hundra meter innan Hammars by, och fortsättningen ska enligt plan gå på andra sidan – den norra – i fortsättningen mot Löderup och Skillinge.

Planerna på en gång- och cykelväg längs med Kustvägen engagerar och väcker starka känslor – nu senast i samband med samrådstillfället på Löderups strandbad. Projektet har verkligen inte gått på räls.

Trafikverkets kommunikation och förankring hos sakägarna har inte hanterats på bästa sätt.

Aktionsgruppen har kämpat med stor energi, uthållighet och kompetens utan framgång. Många möten har arrangerats med samma magra resultat.

Trafikverket står hårdnackat kvar vid sin synpunkt att det bara finns ett alternativ, nämligen norr om Kustvägen. Trafikverket lutar sig bekvämt tillbaka mot länsstyrelsens ståndpunkt om ”Natura 2000”.

Otroligt att ett beslut i Bryssel kan få så genomgripande konsekvenser för en gång- och cykelväg på Österlen, som ärligt talat har minimal inverkan på Natura 2000-området.

Jag frågar mig om Sverige i andra frågor är lika entusiastiska att följa EU:s regelverk. Enligt min mening är det inte så.

Var finns politiken i denna fråga? Vi har varit minimalt engagerade och ständigt agerat i efterhand.

Det har inte funnits en uppriktig vilja att vara transparent och närvarande i det ideella engagemang som funnits. Beklagligt eftersom det berör kommunen på flera sätt exempelvis finansieringen.

Jag vill påstå att inget parti kan ”slå sig för bröstet” och påstå att man varit på alerten i denna fråga. Klockan närmar sig 12 i projektet.

Fortfarande står majoriteten av sakägarna och trafikverket på var sin sida om vägen. Någon samsyn eller vilja att sträcka fram handen från Trafikverket verkar ej finnas. Resultatet blir förödande för projektet som med all säkerhet kommer att överklagas och försenas.

Än värre är att processen har resulterat i konflikt och ett bristande förtroende för Trafikverket. Detta bidrager självklart också till att medborgarna generellt börjar förlora tilliten till Myndighetssverige.

Hur upplever då medborgarna oss politiker i denna fråga? Det är väl knappast troligt att våra aktier stiger med det ointresse som präglat oss. Oavsett vilken sida om Kustvägen vi anser vara den bästa lösningen, borde vi politiker ändå visat ett uppriktigt engagemang och försökt påverka processen i tid. Konsekvensen blir tyvärr att vårt förtroendekapital också minskar.

Avslutningsvis kan vi alltså konstatera att projektprocessen har mycket övrigt att önska. Ett bristande kalkylunderlag gör inte saken bättre. Ett omtag borde vara vägen framåt.

Det gäller att åter bygga upp ett förtroendekapital - i annat fall har varken Trafikverket eller projektet någon trovärdighet.

Göran Göransson

KD Ystad

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Ystads Allehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.