Annons
Insändare

Göran Göransson (KD): Social bakgrund viktigare än digitala hjälpmedel

Det var välkommet med den balanserade undersökningen kring digitala verktyg i undervisningen, som dök upp i slutet av 2019.
Ystad • Publicerad 23 januari 2020
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Dator
DatorFoto: Åserud, Lise

Som skolmänniska har jag haft förmånen att följa utvecklingen från ingenting till en väl utvecklad digital undervisningsvärld i svenska skolan – en spännande resa följd av ett annat frågetecken.

Under cirka tio år har Ystads kommun satsat helhjärtat på elevernas egna skoldatorer, vilket gjort att vi ligger långt framme med digitala hjälpmedel i undervisningen.

Annons

Tyvärr gäller inte detsamma vad gäller det administrativa området. Under ”den digitala resan” har tyvärr väldigt få i den pedagogiska världen haft kraften och vidsyntheten att belysa de negativa konsekvenserna.

Flertalet såg digitaliseringen som det revolutionerande verktyget i den pedagogiska världen. Det skulle göra skolarbetet roligare, mer individualistiskt samt underlätta för elever med olika förutsättningar.

Dagens rön visar föga förvånande delvis något annat nämligen att bakgrunden socioekonomiskt verkar ha betydelse för hur barnen kan tillgodogöra sig den digitaliseringen. Föräldrar med lägre utbildning har troligen svårare att stödja sina barns digitala utveckling, vilket leder till motsatt verkan.

Skoldatorn är trots detta ett fantastiskt hjälpmedel för barn som verktyg och som komplement till den egna förmågan.

De klassiska målen, elevens förmåga att ”läsa, skriva, räkna” är dock fortfarande grundläggande färdigheter, som måste läras in men också underhållas i skolan. Dessa förmågor är ju än idag mycket viktiga socialt och yrkesmässigt.

Med den digitala världen följer självklart också nackdelar, som måste belysas i olika undersökningar. Vilka konsekvenser får digitaliseringen exempelvis för inlärningen och bibehållandet av andra färdigheter? Hur påverkas synen, stressnivån och minnesförmågan av en stor användning av digitala hjälpmedel.

En näraliggande fråga i vår digitala värld är mobilanvändningen. Under förra mandatperioden motionerade jag om mobilförbud i våra skolor, vilket tyvärr fick ett nedlåtande mottagande.

Jag menar i linje med mina tidigare argument att ett av de tyngre skälen till stressen och koncentrationssvårigheterna i skolan är just mobilanvändningen. Tiden hinner ifatt oss både vad gäller digitala hjälpmedel och mobiler – förhoppningsvis kommer vi så småningom fram till i en mer realistisk och mogen syn på dessa hjälpmedel i skolvärlden.

Göran Göransson

KD Ystad

Annons
Annons
Annons
Annons