unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Göte Lundqvist: Två aprilskämt på samma sida i tidningen

I lördagens YA råkade två aprilskämt att hamna på samma sida.
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Det ena, att vi skulle kunna köpa skattefri sprit i hamnen, var för bra för att vara sant.

Det andra, att kommunen måste bygga ett tillfälligt reningsverk för 20 miljoner i hamnen för att ta hand om färjornas spillvatten, verkade också vara ett aprilskämt men var inget skämt utan en obehaglig sanning.

År 2016, för fem år sedan, fattades ett internationellt beslut att hamnar skulle ta emot passagerarfartygs spillvatten i stället för att det dumpades i havet.

Under dessa fem år har våra politiker av skilda slag bollat frågan mellan sig utan att komma fram till en lösning.

Våra handlingsförlamade politiker gav slutligen uppdraget till den tillfällige kommundirektör som på någon månad löst frågan. Den tillfälliga lösningen kostar, utöver investeringen på 20 miljoner, 4,8 miljoner per år i drift.

Kommunalrådet säger att man inte ska leta någon syndabock för fadäsen och att skattebetalarna inte drabbas av kostnaden då den ska betalas av hamnbolaget.

Skattebetalarna äger bolaget och drabbas självklart av kostnaden. Skattebetalarna vill också veta vilka politiker som inte kunnat hantera frågan så att vi kan välja bort dessa vid nästa val.

Som skattebetalare känner jag med vd för hamnbolaget som likt Don Quijote fått kämpa mot väderkvarnar i form av politiker i fem år och nu får se hur hamnbolagets resultat avsevärt försämras.

Göte Lundqvist, Ystad