Annons
Insändare

Håkan Olsson, Torparebron: Utan cykelväg kan hemska olyckor inträffa

Cykelturisterna blir allt fler i Brösarps södra backar, riksväg 9 mellan Brösarp och Ravlunda. Kanske landets vackraste landsväg. Men ack så farlig! Särskilt för cyklister.
Brösarp • Publicerad 5 augusti 2020
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Genom Brösarp tvingas cyklisterna ut i den täta turisttrafiken.
Genom Brösarp tvingas cyklisterna ut i den täta turisttrafiken.Foto: Håkan Olsson

Vägen är smal, extra backig, kurvig och sommartid hysteriskt belamrad med bilar, mc, husvagnar, lastbilar, långtradare, bussar och den enstaka traktorn.

Samt cyklister. Med barn. I cykelkärror eller – än värre – cyklande. Alla vinglande mellan motorfordonen i de branta uppförsbackarna. Ingen cykelbana att söka skydd på. Men backarnas rykte är oemotståndligt. Turisten bara måste cykla genom denna nationalklenod!

Annons

Måste det ske en hemsk cykelolycka innan cykelbana äntligen byggs?

Cykelturismen är omtalat viktig, för kropp och turismekonomi. Upptäck landskapet, med alla sinnen; motion och styrka på köpet.

Cyklisten super in naturen längs vägen via syn, hörsel, luktsinnet – ja, hela kroppen. En överlägsen reseform.

Om man inte måste trängas med bullrande, osande och framförallt farliga mottrafikanter…

Det talas sedan länge om cykelbana Brösarp-Ravlunda. Nyligen öppnades cykelbanan Ravlunda-Vitemölle (Kivik). På cykelbanan bredvid riksväg 9 är cyklisten någorlunda skyddad. (Dock inte från buller och avgaser.)

Fånigt nog sägs det vara länsstyrelsen som av naturskyddsskäl (!) säjer nej till cykelbana längs riksvägen. Men i så fall borde väl bilvägen tas bort den sträckan? Den, om någon, är ju ett fult ingrepp i naturen! En smal, enkel cykelväg några meter från landsvägen, kan väl inte vara ett fulare ingrepp i backlandskapet?

Varför säger länsstyrelsen nej? Jo, ett svar är att sträckan delas mellan Simrishamns och Tomelilla kommuner. Våra små kommuner förmår inte uppbåda kraft och intresse för detta ytterområde.

Tomelilla kommun verkar ha ett aktivt ointresse av sin norra kommundel, det vackra backlandskapet kring Brösarp. När man säger att man är från lilla Brösarp, känner oväntat många svenskar från hela landet till Brösarps backar.

För Tomelillas styrande kan ointresset ha sin grund just i turismen. Den vanliga rutten för turister, motorburna eller på cykel går, norrifrån, Brösarp-Ravlunda och vidare mot Kivik, Simrishamn och östkusten.

Turismen går alltså Tomelilla kommuncentrum förbi. Där finns turistbyrån, i kommunhuset. Men för bara något decennium sedan hade Brösarp egen kommunal turistbyrå, vid Brösarpskorset.

Annons

Jag tror inte vi får någon cykelbana så länge vägen genom Brösarps backar delas av de två kommunerna!

Slå ihop kommunerna – under namnet Österlens kommun – och ge oss cykelväg genom backarna.

Håkan Olsson

Torparbron

Annons
Annons
Annons
Annons