Insändare: Förberedelseskola för bättre integration
I Ystad har man planer på att införa en ny integrationsstrategi. Man pratar här om att alla människor ska ha samma möjligheter att forma sitt samhälle och sina liv.
Det finns även en översiktsbild på prioriterade områden: Språk och utbildning, Arbete och försörjning, Boende och social delaktighet och inflytande.
Även det demokratiska samhällets uppbyggnad där värdegrunden omfattas av bland annat okränkbarhet, individuell frihet och integritet. Allt detta är jättebra, och Sverigedemokraterna i Ystad delar helt och fullt dessa åsikter.
När man kommer som nyanländ till Sverige så förstår alla att det inte går att ta plats omedelbart i en ordinarie skolklass. Kombinationen av brister i det svenska språket och ett för högt tempo resulterar endast i att elevens lärande får stora brister.
Resultatet av att blanda nyanlända med svenska elever vid ett alltför tidigt stadie resulterar även i att skolundervisningen mer anpassas efter de nyanländas kunskapsnivå - tempot sänks och resurskrävande barn och ungdomar tar mycket lärartid från övriga barn som då blir lidande.
Ystad är en relativ liten kommun som har en relativt liten grupp av nyanlända. Trots detta kan man i den nya integrationsstrategin även komplettera med en ny form av förberedelseundervisning för våra nyanlända i en skola som initialt och temporärt är skild från vårt ordinarie skolväsen.
Det står kommunen givetvis fritt att kalla denna skola vad man vill, men vi kallar den förberedelseskola för nyanlända. Denna form av skola frigör mer resurser i den ordinarie skolan vilket kommer de elever som går i denna skola bättre till gagn.
Kortfattat kommer fokus att ligga på det svenska språket och kunskaper om det svenska samhället.
De befintliga förberedelseklasserna ska gemensamt med resurser för kompletterande stödundervisning bilda en heltäckande verksamhet i form av förberedelseskola. Ingen elev ska behöva gå vidare till ordinarie undervisning innan det säkerställts att de kan följa undervisningen där.
När väl eleven kommit till ordinarie undervisning kan denne efter skoldagens slut gå tillbaka till förberedelseskolan och där få hjälp och extra stöd med det egna språket som referens.
Leif Olsson Svensson
Paul Svensson
Sverigedemokraterna Ystad