unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Insändare: Förenklat och felaktigt om Svenska kyrkan

I YA 15 och 17 januari finns två insändare i abortfrågan. Båda innehåller fakta, och båda har förenklat perspektiven samtidigt som de har fel i sina uppfattningar om Svenska kyrkans hållning.
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Jan-Åke Karlsson skildrar fostrets utveckling från befruktningen till födseln, men han hamnar i abortfrågan.

Nu är en abort ingen lättvindig sak för kvinnan, och jag har en känsla av att Karlsson glider förbi den själavårdsmässiga aspekten, även om han pekar på förlåtelsens möjlighet.

Kritiken av Svenska kyrkan beror på att han inte har fakta i ärende, eller att han menar att kyrkan borde fördöma aborter.

Jennie Palmgren Ekwall betonar kvinnans rätt till sin egen kropp och har däri en poäng.

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på ystadsallehanda.se, appen MinYA och e-tidning mån-lör. Endast 79 kr första månaden! (ord pris 199 kr)

Men hon förbiser att det också finns en annan person inblandad i en abort, nämligen fostret. Och därigenom går hon förbi den etiska konflikten. Kvinnans frihet konkurrerar med fostrets rätt till liv.

När abortlagen togs kallade man i förarbetena fostret för en cellklump eller konceptionsprodukt och aborten benämndes som en abortoperation. Stämningen var då sådan att det inte gick att betona den etiska konflikten.

Men när fosterdiagnostikutredningen knappt två årtionden senare kom fick rapporten titeln ”Den gravida kvinnan och fostret – två individer”.

Därmed aktualiserades värdekonflikten, liksom att det inte rörde endast den gravida kvinnan.

Även om Svenska kyrkan och de övriga kyrkorna i Sverige har accepterat abortlagen innebär det inte att de ser oproblematiskt på abortfrågan.

Den nuvarande lagen låter till skillnad från tidigare lagstiftning kvinnan ha beslutsrätten inom lagens ram. Tidigare lagstiftning var kränkande för kvinnan.

Men samtidigt har kyrkorna krävt att varje abortsökande kvinna ska ha rätt till stödsamtal före sitt beslut.

Teologie doktor Anne-Marie Thunberg skrev kyrkornas remissvar på abortutredningen, ett lysande svar som vann respekt i vida kretsar av sakkunniga.

Själv har jag under 1980-och 1990-talen medverkat som författare och medförfattare till olika remissvar som kyrkorna avgett i frågan och kan därför vittna om den vånda som ligger bakom kyrkornas hållning.

Att kyrkorna accepterar abortlagen innebär alltså inte att de ser lättvindigt på frågan.

De betonar att den etiska konflikten måste hållas levande samtidigt som de tar avstånd från dömande och fördömande.

Det finns nämligen ett medvetande om att situationen för en gravid kvinna kan bli sådan att en abort framstår som enda möjligheten. Därför ska hon få allt det stöd hon behöver oberoende av vilket hennes beslut blir.

Gert Nilsson

Ystad

Docent i etik vid Lunds universitet och under 1980-1990-talen rådgivare till kyrkoledningen och de ekumeniska organisationerna i etiska frågor.