Annons
Insändare

Insändare: Gör inte politik av cykelvägen

Det kom ett telefonsamtal från en bekymrad medborgare om den planerade gång- och cykelvägen (GC-väg) mellan Hammar och Skillinge. Hen tillhör en grupp boende som tycker att cykelvägen borde gå på norra sidan av kustvägen.
Österlen • Publicerad 5 februari 2019
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Här tar cykelvägen slut idag strax innan Hammar.
Här tar cykelvägen slut idag strax innan Hammar.

Gruppen håller inte med den grupp som vill ha cykelvägen söder om landsvägen.

Nu har två partier tagit ställning för en placering på södra sidan, Centern via en motion till kommunfullmäktige och Kristdemokraterna via en insändare. Detta ser vi i Vänsterpartiet som olyckligt.

Annons

Om samrådsprocessen varit dåligt ska Trafikverket ha kritik för det. För övrigt bör vi politiker ha förtroende för tjänstemännen på Trafikverket och länsstyrelsen.

Det finns omfattande dokumentation kring vägen.

Det finns ett Samrådsunderlag (oktober 2017), en samrådshandling (maj 2018) och en miljökonsekvensbeskrivning (maj 2018). De två senare på sammanlagt 170 sidor.

Det finns även en naturvårdsinventering där 179 biotoper och en mängd arter med skyddsbehov beskrivs.

I motionen menar Centern att det endast presenteras ett förslag om GC-väg på norra sidan, men så är inte fallet.

Det finns beskrivningar av svårigheter med dragning på södra sidan, bland annat Kåseberga-korset som nämns i motionen tas upp.

Att anlägga cykelväg på markvägar som Centern föreslår är problematiskt då dessa måste hårdgöras.

Centern vill även ta mark som omfattas av Natura 2000 alternativt naturskyddsområden. Vi ser det som en möjligt ödesdiger politik, som på sikt kan hota allemansrätten.

Kristdemokraterna slår i sin insändare fast att Trafikverket gjort ”ett dåligt förarbete” och att politiker måste stödja ”berörda fastighetsägare” mot Goliat (Trafikverket).

Både Centern och Kristdemokraterna ignorerar de boende som vill ha placering på norra sidan. Är inte de också att betrakta som berörda fastighetsägare?

Annons

Båda grupperna har argument som handlar om säkerheten för cyklisterna.

Trafikverket har gjort sin bedömning utifrån ovan beskrivna dokumentation, samt efter dialog med länsstyrelsen, regionen och kommunerna.

Trafikverkets främsta skäl för placering på norra sidan är att de inte tror att länsstyrelsen ger tillstånd för intrång i naturskyddade områden.

Slutsatser:

• Det är olyckligt att Centern och Kristdemokraterna gjort politik av denna fråga.

• Tjänstemännens beslut är inte riktat mot någon, utan grundat i genomförbarhet.

• Vilket beslut som än tas så kommer boende att bli drabbade.

• Det är länsstyrelsen som ska uppvaktas av intressenterna.

Göran Brante

Annika Weitner

Annons

Vänsterpartiet Ystad

Annons
Annons
Annons
Annons