Annons
Insändare
Insändare: Ordningsbetyg ett osäkert verktyg
Ordningsbetyg i skolan har kommit på tapeten igen.
Skola • Publicerad 12 april 2019
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Det finns kanske fall då ett dåligt betyg blivit en väckarklocka så att eleven tagit sig samman.
Om orsaken till ett dåligt betyg är brister i elevens förmåga eller sociala situation är ett dåligt betyg ingen hjälp, tvärt om.
Annons
Om ett dåligt betyg har sin egentliga orsak i brister i skolan eller hos den enskilde läraren blir ett dåligt betyg en legitimering av dessa brister så att eleven lastas för dem.
Ordningsbetygen är kanske mest tänkta att vara till hjälp för lärarna men om de inte förbättrar elevernas relation till skolan är det inte mycket nytta med dem.
Det måste kunna finnas bra sätt att komma till rätta med skolans problem.
Kjell Nilsson
Rydsgård
Annons
Annons
Annons
Annons