Järnvägsfrämjandet: Simrishamnsbanan bör rustas upp
I stråket från Malmö och österut arbetspendlar över 4 000 personer. I kommunerna Simrishamn, Tomelilla, Sjöbo, Staffanstorp och Lunds östra kommundelar (Veberöd och Dalby) bor det nästan 80 000 invånare.
Ny bostäder byggs och befolkningen ökar. Därför är det angeläget att de tidigare planerna för Simrishamnsbanan dammas av och att banan rustas upp och börja trafikeras igen.
Nya stationer kan fungera som kondensationskärnor för nybebyggelsen, vilket inte busshållplatser gör på samma sätt.
När Citytunneln byggdes reserverades tidskanaler för tåg på Simrishamnsbanan och på sträckan Malmö-Staffanstorp-Dalby finns spårreservatet kvar intakt. Vid Östervärn kan den gamla spårporten under Kontinentalbanan återskapas.
I en första etapp kan delen Malmö-Dalby byggas ut, eftersom resandeunderlaget är störst där och utbyggnaden enklast.På sikt är Simrishamn den naturliga ändpunkten.
Satsningen skulle minska restiden Malmö-Simrishamn till en timme, vilket är en halvtimme snabbare än idag. Därmed skulle det bli bekväma pendlingsmöjligheter mellan Österlen och Malmö/Lund och den stagnerade befolkningsutvecklingen i Simrishamn och Tomelilla skulle vändas.
Den nybyggda spårvägen i Lund är tänkt att byggas ut till Dalby och på sikt eventuellt få en gren till Staffanstorp. Det möjliggör goda omstigningsmöjligheter för resenärer på Simrishamnsbanan mot Lund.
Resandet i den skånska kollektivtrafiken ökade kraftigt fram till cirka 2015 och därefter har resandet börjat plana ut.
Inga nya skånska tågsatsningar har beslutats de senaste fem åren. Det är hög tid att Region Skåne och berörda kommuner visar handlingskraft och genomför en tågsatsning i Simrishamnsbanestråket som har större resandeunderlag än många befintliga Pågatågslinjer.
Det är en satsning som är i linje med den klimatomställning som framstår som alltmer nödvändig.
Christer Wilhelmsson, Kungsbacka
Ordförande Järnvägsfrämjandet
Jochum Ressel, Påarp
Netrail