GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Kristina Bendz och Bo Johnson: Staten måste ta ansvar för att E65 blir motorväg

Idag presenterar vi en rapport för ledamöterna i Sveriges riksdag. Den visar på vinsterna för hela Sverige med att bygga ut väg E65 ända till Ystad.
Skåne • Publicerad onsdag 00:15
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Morgondimma över åkrarna längs med E65:an väster om Ystad. Motorvägen bör snarast byggas ut till motorväg hela vägen fram till Ystad, enligt insändarskribenterna.
Morgondimma över åkrarna längs med E65:an väster om Ystad. Motorvägen bör snarast byggas ut till motorväg hela vägen fram till Ystad, enligt insändarskribenterna.
Foto: Mårten Svemark

E65:an är en pulsåder för trafiken i sydöstra Skåne. Genom att höja standarden skapar man en positiv utveckling för näringslivet och sysselsättningen. Runt 13 500 företag finns här och idag söker en fjärdedel av dem efter kompetent personal.

Skåne har låg sysselsättningsgrad, och sydöstra Skåne har den svagaste utvecklingen i regionen. En utbyggnad av E65:an skulle ge bättre pendlingsmöjligheter på båda hållen.

Turismen är en viktig näring och Österlen ett populärt resmål för svenska och utländska turister. Tillgängligheten är avgörande för att locka fler.

I höst är det 20 år sedan staten pekade ut Ystads hamn som ett riksintresse för sjöfarten. Även väg E65 är ett riksintresse, och båda ingår i EU:s prioriterade transportnät TEN-T.

Ystads hamn är en av de största svenska färjehamnarna. Passagerartrafiken var uppe i över två miljoner per år före pandemin, nästan som antalet invånare i Stockholms län.

YSTAD 2021-06-23 
Tät trafik på E65 mellan Ystad och Sturupsavfarten.
YSTAD 2021-06-23 Tät trafik på E65 mellan Ystad och Sturupsavfarten.
Foto: Johan Nilsson/TT

Som femte största hamn för lastfordon, har Ystads hamn en central roll som leverantör till det svenska näringslivet. På detta område blir sjöfarten allt viktigare, eftersom det behövs en omställning till hållbara transporter.

Ystads kommun har nyligen byggt ut hamnen till dubbel storlek och skapat en potential för fler turister och säkrare och större leveranser till näringslivet. Hamnen väntas 2040 hantera dubbelt så mycket gods och skapa dubbelt så många arbetstillfällen.

Till skillnad från vad som gäller runt de tre andra skånska hamnar som pekats ut som riksintressen (Trelleborg, Malmö och Helsingborg), har staten dock satsat ytterst lite pengar på att säkerställa transportlederna till Ystad. Endast marginella förbättringar har gjorts.

Till saken hör också att hela Skåne missgynnades i statens infrastrukturbudget under perioden 2010–2019, då man bara fick cirka 8 procent av den totala budgeten trots att 13 procent av landets befolkning bor här.

Den korta sträckan mellan Svedala och Börringe finns nu med i den nationella utbyggnadsplanen och väntas bli färdig sent 2026. Men sträckan mellan Börringe och Ystad finns ännu inte med i någon plan, trots att kalkylen går ihop med god marginal.

För att kommunerna i sydöstra Skåne ska kunna utvecklas positivt och utbyggnaden av Ystads hamn ska kunna infria sin potential, krävs att staten tar sin del av ansvaret genom att bygga ut E65 hela vägen till Ystad.

Bo Johnson, Företagarna Ystad

Kristina Bendz (M), kommunstyrelsens ordförande i Ystad

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ystadsallehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.