Lars Hansson: Sänk fartgränsen till 30 mellan rondellerna
Sträckan är cirka två kilometer mellan rondellerna. När jag snabbt slår faktauppgifterna på min räknesticka (så gammal är jag) så får jag fram att det tar drygt en och en halv minut längre tid att köra sträckan mellan rondellerna om man sänker hastigheten från 50 till 30.
Vad vinner vi då på detta?
1. Trafik på anslutande gator till Dragongatan hinner smyga in i de luckor som uppstår.
2. Gång och cykeltrafikanter hinner över.
3. Mindre koldioxidutsläpp och buller.
4. Sänkt blodtryck hos trafikanterna.
5. Våra lokalpolitiker kan ägna sin tid åt viktigare frågor och slippa ”bekvämlighetsgnäll”.
6. Ystad behåller sin småstadskaraktär utan ännu större trafikleder genom staden.
7. Kommun och trafikverk slipper konsult- (frånsett mitt arvode) och byggkostnader.
Trafikverkets Sara Lundgren har en vederhäftig och realistisk syn på trafiksituationen på Dragongatan, som man kan läsa om i YA 5 januari. Jag citerar:
”Det kan bli bekymmer vid rusningstrafik, vid bomfällning och när det kommer in en färja, men vi måste också ställa oss frågan om vi ska ha en väg som är dimensionerad för fullt blås dygnet om, eller man kan acceptera att det under vissa tidpunkter kan ta lite längre tid.” (sekunder, enligt mig)
Lars Hansson, Ystad