Lars Toftemar: Felaktiga fakta och missförstånd om E65-utbyggnad och järnvägstrafik
Jag kan inte tolka honom i den på annat sätt än att han vill diskutera utsläppen från bilarna när han påstår att; ”bygg inte ut E 65, det leder enbart till mer koldioxidutsläpp!”.
När jag visar på att hans påstående är felaktigt och en logisk kullerbytta, försöker han sopa det under mattan i sin replik till mig och påstår istället att det är hans intentioner jag missat.
Men hans intentioner kan inte missförstås, de är klara och tydliga vilket ovanstående citat visar.
Men även om Göran Brantes intentioner är välmenande kan man inte komma med felaktiga fakta, då blir han inte trovärdig.
Tyvärr begår Göran Brante samma misstag i sin senaste insändare. Som ett bevis på detta är följande citat ett exempel på, när han påstår att jag: ”missar dessutom idéen torgförs om att Ystad kunde bli centrum för tågtrafik till Medelhavet där så att vi slipper fossilflyget”.
Detta är enbart taget ur luften och en osanning? Hur kan jag överhuvudtaget missa något som Göran Brante inte nämner i sin första insändare? Det finns inget om tågtrafik mellan Ystad och Medelhavet i den. Ännu en logisk kullerbytta från Göran Brante?
Som lök på laxen i sin replik till mig försöker han vara miljömedveten och föreslår ett så totalt miljömässigt katastrofalt förslag som att bygga ett godsspår mellan Ystad och Hässleholm.
Hur skulle ett så djupt sår som skär genom Skånes vackra natur och dess byar och städer kunna rättfärdigas som en miljömässig och kostnadsmässig sund idé, när vi har ett fungerande (en sanning med modifikation) spår till Malmö där det idag redan finns rangerkapacitet. Det sistnämnda något som vi i Ystad tack vare Trafikverket inte längre har, då man rev upp dessa spår för några år sedan.
Dessutom kommer den planerade hamnstaden omöjliggöra all godshantering på järnväg här i Ystad.
Lars Toftemar