GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Malin Tillgren: Öppet brev till politiker gällande situationen i Region Skåne

I media hör vi det ena larmet efter det andra om bristerna i vården, den dåliga tillgängligheten, den undermåliga arbetsmiljön och att det saknas personal – främst sjuksköterskor men även barnmorskor och biomedicinska analytiker.
Skåne • Publicerad 15 september 2022
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Malin Tillgren,  Vårdförbundet Skånes ordförande
Malin Tillgren, Vårdförbundet Skånes ordförande

Politikerna bjuder över varandra om hur många nya i vården man vill anställa, de pratar om att lön, karriärmöjligheter och arbetsmiljö är viktiga frågor för att vara en attraktiv arbetsgivare som både kan behålla personal och rekrytera nya.

Just nu får Vårdförbundet in rapporter från medlemmar som är djupt besvikna på sin föreslagna löneökning. En löneökning som ska spegla deras insats från april i fjol till april i år (processen är försenad). Alltså en period som till stor del präglades av pandemin och de extra ordinära insatser som gjordes då.

Under året har det blivit uppenbart att fler har sagt upp sig än vad regionen lyckats rekrytera och arbetsbelastningen är väldigt hög på många arbetsplatser. Vi ser nu att efter sommarens neddragningar kan inte antalet vårdplatser öppnas upp igen som planerat. Varför? Jo, det saknas sjuksköterskor. Regionen har inte visat sig från sin bästa sida och framför allt en dålig personalpolitik.

Ja, situationen är komplex. Men det finns fortfarande möjlighet att stoppa en del av flykten av personal från regionen. Ta ett beslut i dag om att akut tillföra mer pengar till årets lönerevision för Vårdförbundets viktiga grupper. Och säg inte att det är upp till parterna. Vårdförbundet är den ena parten och vi är tydliga med vad som behövs. Regionen är den andra parten och det är ni politiker som äger pengarna och kan besluta om mer pengar till löner, den frågan äger inte tjänstemän och chefer.

Barnmorskor, biomedicinska analytiker, röntgensjuksköterskor och sjuksköterskor behövs alla för att tillgängligheten ska öka i vården. Den tillgänglighet som ni politiker nu inför valet sa att ni ska förbättra. Nu är det upp till bevis att ni visar i handling att ni menar allvar med det ni säger, tillsätt mer pengar nu!

Malin Tillgren, ordförande Vårdförbundet avdelning Skåne

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ystadsallehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.