GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Niklas Norrsell, Sillaröd: Vi är många arga skattebetalare som saknar ordentliga förbindelser

Öppet brev till Leif Strandberg (C) angående Närtrafik i Tomelilla kommun. I Ystad Allehanda fredagen 14 augusti skriver Leif Sandberg (C) en upprörd insändare om att ”Landsbygden överges igen” och att detta är Skånetrafikens fel. När brydde sig Sandberg och Tomelilla kommun om landsbygden senast?
Sillaröd • Publicerad 28 augusti 2020 • Uppdaterad 28 augusti 2020
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Buss Skånetrafiken Regionbuss  Bild Bosse Nilsson
Buss Skånetrafiken Regionbuss Bild Bosse Nilsson

Då pratar jag om norra delarna där väldigt få väljare och skattebetalare finns, där obefintlig kollektivtrafik finns, där vi är utan all sorts service som är självklarheter för de närmare tätorten (och där det finns fler väljare).

Undertecknad har jobbat som trafikansvarig för Hörby kommun i 26 år och jag kan närtrafik.

I Hörby är det för närvarande åtta turer per vardag, fem på lördagar och fyra turer på söndagar tur och retur och man kan bo var man vill i hela kommunen utan att tvunget ha två-tre bilar i varje hushåll.

I Tomelilla kommun existerar det en tur per dag vardagar tur och retur och inga på helgerna.

Utnyttjar man befintlig tid 08.32 så kan man om bilen ens kommer, åka hem 14.10.

Vem som helt kan räkna ut att detta är en helt omöjlig ekvation vad gäller alla sorts uppdrag såsom handling, arbetspendling lämna/hämta barn och så vidare.

Här på landet i de norra delarna har vi alltid varit tvungna att klara oss själva men det måste ju ändå finnas gränser och rim och reson hur värdelöst vi kan behandlas.

Är då detta som Leif Sandberg påskiner Skånetrafikens fel? Nej, det är enbart dimridåer från Sandbergs sida.

Jag har själv i flertal mejl, brev och även öga mot öga i Tomelillas bygderåd 25 september 2018 upplyst om detta.

Mejl och brev besvaras så gott som alltid med tystnad och i bygderådet sa Sandberg överrumplad när jag återigen tog upp frågan om närtrafik att citat: ”vi får göra omtag på detta”. Sen kom den stora tystnaden – igen!

Min skrivelse till Leif Sandberg 16 september 2017 angående närtrafiken som jag skrev i egenskap av ordförande i Sillaröds byaförening, när tänker du svara på den? Är denna skrivelse ens diareförd?

Leif Sandberg, berätta för mig och övriga kommuninvånare vad som hände i och med ”omtaget”.

Blev det några konkreta resultat? Med vilka tog du upp problematiken? Finns detta dokumenterat?

Nå, åter till hur vi löser detta med att även norra delarna av Tomelilla ska ha rätt att existera.

Hörby kommun tar in anbud på taxibolag som kör närtrafiken och det fungerar så bra att det behövs extra bilar på vissa områden.

Jag har erbjudit mina tjänster på hur detta kan lösas med upphandlingar och jag har även förmedlat kontakter i Hörby kommun. Naturligtvis kostnadsfritt från min sida.

Ingen respons från Tomelilla kommun, bara den vanliga tystnaden, det är farligt att röra om i grytan.

Ännu ett citat från Leif Sandberg i YA 14 augusti 2020 adresserat till Skånetrafiken. ”Hur ska det vara möjligt att bo, verka och leva i Skåne om busslinjer och turer med ett penndrag stryks”.

Ja, Leif Sandberg, det undrar verkligen vi också, vi få men arga väljare i norra delarna av Tomelilla.

Hur tänker du och ditt landsbygdsparti? Är vi för få för att få existera här på landsbygden?

Skånetrafiken är ett vinstgivande företag som helt förståeligt inte kan köra busslinjer som inte går ihop sig ekonomiskt. Kommunens verksamhet är däremot finansierat av skattemedel och dess uppgift är att alla kommuninvånare ska ha ett så drägligt liv som möjligt och på någorlunda lika villkor, oavsett vem du är och var i kommunen du bor.

Närtrafik skulle absolut gynna kommunen så fler familjer kan flytta ut och göra de tomma gårdarna levande igen.

Tänk fler väljare, fler skattebetalare och levande blomstrande landsbygd utan alla dessa fallfärdiga tomma gårdar.

Vi kanske inte behöver vara så extremt duktiga som storebror Hörby kommun men en upphandling och utökning av närtrafiken genom taxibilar skulle gynna allt och alla.

Vill du ha tomma gårdar eller vill du ha en levande landsbygd?

Att vi är få människor på landet, betyder det att vi är värdelösa som invånare, för få väljare och skattebetalare? Är vi en sorts tredje klassens invånare som man inte ens behöver ta hänsyn till?

Landsbygden har återigen blivit attraktivt och människor vill flytta ut på landet och gärna rusta upp tomma hus men tvekar då kommunikationerna i Tomelillas yttre områden är obefintliga.

Vi som bott här många år är trötta på att bli behandlade som dålig luft och ignoreras när vi har åsikter och förslag som kan gynna hela kommunen. Att ständigt mötas av denna tystnad är förnedrande.

Sluta nu och skyll på Skånetrafiken, Leif Sandberg, och ta tag i det där med att upphandla närtrafik som ska trafikeras av anropsstyrda bilar, inte busslinjetrafik. Det är hög tid att kommunen skaffar sig lite trovärdighet. Finns viljan så finns alla möjligheter.

Leif Sandberg, finns den politiska viljan att värna om en levande landsbygd?

Det är bara att konstatera det vi alla redan vet, Tomelilla är en landsbygdskommun, agera nu som en värdig ledare för en hela kommunen.

Utarma inte landsbygden, stå upp för miljön och invånarna, även i de glesare delarna!

Niklas Norrsell, Sillaröd

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ystadsallehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.