GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ole Hildebrand: Jag vill slippa trafiken när jag cyklar till Sandhammaren

Härom veckan tänkte jag att jag skulle ”cykelturista” i hembygden. Valde ut ett av våra mest populära utflyktsmål – Sandhammaren. Sagt och gjort, dammade av min moutainbike och styrde kosan söderut.
Österlen • Publicerad torsdag 00:15
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Många sorters motorfordon, en del ganska breda, ska samsas på den smala vägen med cyklister.
Många sorters motorfordon, en del ganska breda, ska samsas på den smala vägen med cyklister.
Foto: Malin Palm

Del 1

Ut ur staden och cykelvägen genom gamla Simris till Brantevik. Därifrån cykelvägen till Skillinge.

Man får förstås samsas med trafiken genom själva byn, men redan i höjd med fotbollsplanerna kan man svänga av från Kustvägen och köra den grusade stigen längs havet (Tångvägen kallas den visst).

Den stigen kan man faktiskt följa ända till Spraggehusen. Där tar det dock stopp och man måste ut i trafiken igen, men inte för evigt.

Man passerar Kyls strand och redan vid Borrby strand kan man svänga av mot campingen. Man rundar campingen på en liten stig mot hemvärnshuset och sedan är det bara raka spåret längs Sandby byväg nästan ända fram till Mälarhusen.

Ut i trafiken igen då, men bara i dryga kilometern. Jag passerar Mälarhusen och efter några hundra meter tar jag av till vänster på Markaskälsvägen.

Första korsningen är sedan Östra Backavägen, som leder mig genom skogen ända fram till målet – Sandhammaren.

När jag kommit fram inser jag att jag haft en ovanligt trevlig och omväxlande cykeltur och dessutom – med undantag av ett par kilometer – helt bilfri och trafiksäker. Och tänk – detta utan att kommunens (eller kommunernas för den delen) budget(ar) belastats med så mycket som ett korvöre, och utan att jag tagit så mycket som ett tramptag norr om Kustvägen.

Del 2

I somras hade vi några riktiga strandvädersdagar. På en av dem bestämde vi oss för att dra till Sandhammaren och bada.

Det var redan en bit in på eftermiddagen, så någon heldag skulle det inte bli. Det gällde bara att ta sig till stranden på snabbast möjliga sätt (att ta bilen fanns inte på kartan - parkeringssituationen vid Sandhammaren).

Det fick bli Kustvägen med racercykel. Full rulle mot Sandhammaren, alltså. Det finns inte mycket att orda om själva cyklingen, Kustvägen var lika tråkig och enformig som vanligt, men som tur är så är den överstökad på mindre än en timme.

Sandhammaren däremot var helt fantastisk med sina vidder. Vattnet var varmt, sanden vit och knappt en själ inom synhåll (om man bara beger sig några hundra meter från kioskområdet).

Det blev med andra ord en fin dag ändå, trots Kustvägen. Och litet motion fick vi ju också.

Del 3

Om man nu tänker sig att anlägga en cykelväg intill Kustvägen på norra sidan, så kommer man att bjuda turisterna (besöksnäringens kassako) på en lika själlös upplevelse som den jag hade i somras.

Och dessutom: Om jag skulle göra om racercyklingen till Sandhammaren med cykelvägen på plats, skulle jag akta mig noga för att använda den. Att fara fram i 30–35 kilometer i timmen på en svensk cykelväg är – som alla nog förstår – förenat med livsfara, både för en själv och för andra.

Där ska man samsas med mötande elcyklar, hundar i flexikoppel, fotgängare med mobiltelefon och hörlurar – döva för omvärlden, rullskidåkare, ja till och med hästar – faktiskt, och så vidare.

Då föredrar jag tryggheten bland bilarna, där finns i alla fall skilda körbanor. De allra flesta är dessutom nyktra och skötsamma och kan trafikreglerna.

Olle Hildebrand, Simrisham

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ystadsallehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.